Alu kola
Tvoří elegantnější alternativu plechových kol a umějí výrazně pozvednout design auta. Vyrábějí se z lehkých kovových slitin, zejména hliníku a magnézia. Díky tomu jsou lehká a pevná, což zlepšuje jízdní vlastnosti vozidla. Nabízejí se v širokém spektru designových provedení a rozměrů pro naprostou většinu aut na našem trhu. Pořídit lze buď originální disky z nabídky automobilových značek nebo univerzální kola od specializovaných výrobců.
Proč si pořídit alu kola?
Výhody
- Elegantní design
- Lepší jízdní vlastnosti
- Nerezavějí
- Lepší chlazení brzd
Nevýhody
- Ne všechny lze použít v zimě
- Náchylné k poškrábání
- Vyšší cena oproti plechovým
Nejvyhledávanější rozměry alu kol
- Alu kola R14 – Pro menší auta a nižší střední třídu.
- Alu kola R15 – Větší rozměr pro menší auta a nižší střední třídu.
- Alu kola R16 – Obvyklý rozměr pro levnější výbavy vozů nižší střední třídy a starších aut střední třídy. Populární je varianta 5×112 R16 používaná u Škody Octavia, Volkswagenu Golf nebo Seatu Leon.
- Alu kola R17 – Běžná v kategorii střední třídy. Často vyhledávaná je kombinace 5×112 R17, kterou využívá například Škoda Superb, Volkswagen Passat nebo Audi A4.
Jak se vyznat v parametrech alu kol?
Při výběru litých kol je nutné pečlivě zkontrolovat jejich rozměry a porovnat je s technickým průkazem vašeho vozidla. Nejde totiž jen o průměr ráfku. Výběr usnadní stránky výrobce či konfigurátory alu kol, kam můžete zadat typ svého vozidla. Značení disku může vypadat například takto: 6,5×16 5×112 ET35.
- Šířka ráfku (6,5) – Značí vzdálenost mezi dvěma patkami ráfku kola. Udává se v palcích a musí odpovídat šířce pneumatiky, v tomto případě 165 mm.
- Průměr ráfku (16) – Vnější obvod disku, také se měří v palcích. Musí se shodovat s průměrem ráfku pneumatiky.
- Počet děr (5) – Díry pro šrouby, které uchycují kolo k autu. U většiny osobních vozů se používá 5 šroubů, případně 4.
- Rozteč šroubů (112) – Průměr roztečné kružnice děr na šrouby. Uvádí se v mm. Bývají sdílené v rámci koncernů automobilek.
- Zális (ET35) – Udává vzdálenost dosedací plochy kola od osy ráfku kola, tedy míru, s jakou vystupují zpod blatníků auta.
Nevyhovující kola vadí při silniční kontrole, při pojistné události a při kontrole na STK. Lehce odlišná kola je možné do „techničáku“ doplnit, ale je k tomu nutný typový list kol nebo potvrzení od výrobce vozidla podle typu disků a následná kontrola od technika na STK.
Alu kola v zimě
Díky použitým kovům hliníková kola nerezavějí, snadno se však poškrábou a mohou být citlivá na působení štěrku, posypových solí, případně dalších chemických látek. Pro bezproblémové použití v zimě je tedy nutné zkontrolovat, zda je dané provedení uzpůsobené celoročnímu použití. Dnes tomu tak ale u značkových disků povětšinou je. Kola je ale i tak vhodné kontrolovat, zbavovat nečistot a případně ošetřit bezbarvým lakem.
Údržba a skladování alu kol
Pro zachování vzhledu je nutné kola pravidelně čistit. Ideální je jemný hadr či houba. S hrubšími nečistotami pomohou speciální čističe alu kol, které jsou svým složením přizpůsobené poměrně citlivému povrchu disků. Skladovat je pak kola nutné v tmavé, suché místnosti vodorovně na sobě, případně je zavěsit. Před uskladněním by se kola měla vyčistit a osušit.
Jaké vybrat obutí?
- Letní osobní pneu – Mají tvrdší směs a mělčí, méně hrubý vzorek, lépe si tedy zachovávají vlastnosti za vyšších teplot a méně se opotřebovávají.
- Zimní osobní pneu – Ze zákona je povinné obouvat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Mají měkčí směs a výraznější dezén a lépe odvádějí vodu. Zajišťují tak lepší trakci a kratší brzdnou dráhu vozidla na sněhu a v blátě.
- Celoroční osobní pneu – Nemusíte díky nim řešit sezónní přezouvání pneumatik u svého osobního auta. Kombinují vlastnosti zimního a letního pneu, což znamená jistý kompromis v obou obdobích z hlediska přilnavosti a brzdné dráhy. Mimo oblasti s velkými výkyvy počasí ale poslouží spolehlivě.