Novinky
Máme za sebou suverénně nejočekávanější technologickou událost letošního roku. Řeč není samozřejmě o ničem jiném než o tradiční podzimní Keynote americké společnosti Apple. Ta na ní představila nové generace svých klíčových produktů v čele s iPhony. Byla však velká očekávání naplněna?
Po pár klasických formálních větách na úvod zahájil šéf Applu Tim Cook první podzimní konferenci společnosti odhalením nových Apple Watch 8 a SE. Minimálně u prvního ze dvou jmenovaných modelů panovala relativně velká očekávání. Dočkali jsme se totiž celé řady úniků, loňské Apple Watch Series 7 navíc příliš novinek nepřinesly. Velké naděje se však ukázaly jako plané. Jak Series 8, tak SE 2. generace totiž oproti předešlé generaci urazily jen velmi malý krůček kupředu. Tím dal Apple jasně najevo, že i u Watch najíždí na strategii velmi pozvolného dávkování novinek, jako je tomu u již roky u iPhonů.
Ani jeden z výše zmíněných modelů neprošel designovou proměnou. Zatímco Apple Watch SE 2. generace jsou dle očekávání jen jakýmsi mixem starších komponentů propojených s novými, Apple Watch Series 8 se dočkaly alespoň nového akcelerometru, gyroskopu, ale hlavně senzoru pro měření tělesné teploty. Co naplat, že teploměr Apple odprezentoval poměrně nešťastně jen v souvislosti s ženským zdravím a těhotenstvím. Kvůli tomu si mnozí muži myslí, že teploměr ve Watch nevyužijí, či třeba že mají hodinky procesor, který tepe i ve dva roky starých Apple Watch Series 6.
Nic lepšího pro běžné uživatele než model Series 8 v tuto chvíli zkrátka není, stejně jako nenajdete na pultech obchodů oficiálně levnější a lepší vstupenku do světa Apple Watch, než kterou jsou SE 2. generace. Ani v jednom případě se ale nejedná o vyloženě vysněné modely, které by dávaly smysl majitelům rok či dva starých modelových řad, není-li pro ně vyloženě teploměr důležitý.
Záhy však Apple své fanoušky sledující konferenci potěšil představením dlouho očekávané odolné verze jeho chytrých hodinek ve formě Apple Watch Ultra. Přestože se u nich zcela nenaplnily zvěsti o ryze hranatém těle, Ultra jsou v tuto chvíli suverénně tím nejlepším, co si lze od Applu v rámci chytrých hodinek pořídit. Titanové tělo, podpora LTE v základu, až šedesátihodinová výdrž baterie, vylepšená GPS či třeba vysoký jas displeje na slunci dělají z Ultra nesmírně zajímavý produkt. Háček je však jednak v designu, který není ani zdaleka tak elegantní, jako je tomu v případě klasických Apple Watch, a především pak v ceně. Ta totiž v České republice začíná těsně pod hranicí 25 tisíc korun. Nutno ale dodat, že tato cenovka je vzhledem k funkcím i ostatním technickým specifikacím daleko obhajitelnější než ta, kterou Apple nasadil u Apple Watch Series 8.
Otázkou ovšem je, kdo bude zákazníkem. Ultra cílí zejména na extrémní sportovce, horolezce, potápěče a podobně. Nové Apple Watch Ultra jsou tak – mnohem spíše než elegantním kouskem elektroniky na zápěstí – profesionálním pomocníkem do (skoro) všech situací, které se snaží konkurovat takovým značkám, jako je například Garmin. I přes řadu otazníků jsou ale Apple Watch Ultra především skvělým důkazem toho, že Apple umí stále přicházet se zcela novými věcmi.
Oheň naděje, který se rozhořel díky odhalení Apple Watch Ultra, bohužel kalifornský gigant záhy uhasil představením AirPods Pro 2. generace. U nich totiž nasadil evidentně velmi podobnou taktiku jako u Apple Watch SE 2 a Series 8, což jinými slovy znamená jen relativně drobná vylepšení, se kterými se tak nějak u nové generace tohoto typu produktu počítá.
Na mysli máme konkrétně lepší zvuk, prodloužení výdrže baterie, zkvalitnění aktivního potlačení okolního hluku a tak podobně. Nicméně vychytávky typu monitoring srdeční frekvence, vodotěsnost nebo třeba výrazný redesign ve formě odstranění „nožky“ se nekonal. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou pak do jisté míry i marketingové slogany Applu na jeho webu související právě s AirPods Pro 2, které hojně využívají slovo „remasterované“. S trochou nadsázky se tedy dá říci, že ani samotný Apple asi tak úplně nevnímá AirPods Pro 2 jako plnohodnotnou novou generaci AirPods Pro, ale spíš jen jako nevyhnutelnou evoluci, ke které jej dotlačili uživatelé a letitá první generace.
Zcela upřímně řečeno, právě u AirPods Pro 2 Apple promarnil jejich obrovský potenciál. První generace tohoto produktu je totiž celosvětovým fenoménem a to i přes svou – na poměry true wireless sluchátek – brutální cenu. S ohledem na tuto skutečnost je tedy prakticky jasné, že kdyby se zde podařilo zabodovat něčím skutečně zajímavým a nikoliv jen prvky, které od nové generace sluchátek člověk tak nějak čeká, mohl Apple stvořit další hit, který by se prodával jako na běžícím páse. Nyní to však spíše vypadá na modelovou řadu, která bude uživateli přijata velmi chladně a kterou si budou pořizovat až ve chvíli, kdy dojdou (nebo jim přestanou fungovat) AirPods Pro 1. generace. Ty totiž nabízí za podstatně nižší cenu v poměru cena-výkon nesrovnatelně víc.
Ještě větší facku uštědřil Apple fanouškům představením iPhonů 13S a 13S Plus, tedy pardon, na mysli máme samozřejmě modely iPhone 14 a iPhone 14 Plus. Ty se totiž od loňských „třináctek“ liší tak málo, že by si je při pohledu do jejich technických specifikací kdekdo mohl splést. A právě v tom je zakopaný pes. Loňské iPhony 13 lze totiž v současnosti stále bez větších problémů sehnat, kvůli čemuž se zdají být iPhony 14 a 14 Plus možná nejzvláštnější modelovou řadou od dob iPhonů 5C.
Nechápejte to však prosím tak, že by byly „čtrnáctky“ špatnými telefony. Jen jsou zkrátka minimálně vylepšenými loňskými modely, které jsou také skvělé. Představit však dva roky po sobě téměř stejný model s jinou barvou a mírnými upgrady fotoaparátu či procesoru je zkrátka málo. iPhony 14 navíc trápí i nadále jeden z největších neduhů jejich předchůdců ve formě pouze 60Hz displeje, který se v dnešní době u smartphonů v podobné cenové kategorii už zkrátka „nenosí“. Zatímco však loni to ještě byl člověk schopen nějakým způsobem akceptovat kvůli tomu, že 120 Hz bylo jakousi exkluzivitou pro řadu Pro, letos už se jedná o něco jen stěží obhajitelného či omluvitelného. Ostatně, právě za tuto věc to Apple i schytal v prvních zahraničních recenzích.
Konferenci s produkty jako na horské dráze však Apple naštěstí uzavřel solidní bombou ve podobě iPhonů 14 Pro a 14 Pro Max. I ty sice vycházejí z loňské modelové řady, nicméně jsou vyšperkovány celou řadou vychytávek, které zkrátka baví. Tou nejvýraznější je bezesporu výměna výřezu v displeji odhaleného již v roce 2017 za podlouhlý otvor, který je schopný zobrazovat nejrůznější systémové prvky. Ačkoliv se jedná ve své podstatě o detail, Apple tento prvek odprezentoval jako věc, kterou člověk zkrátka potřebuje a jako něco, co diametrálně mění ovládání iPhonu. Doposud byl přitom otvor pro senzory vnímán jako neduh, který se snaží většina androidí konkurence zakrýt.
Dalším velkým krokem kupředu řady 14 Pro je nasazení 4nm procesoru A16 Bionic, u kterého Apple slibuje zhruba 20% navýšení výkonu v kombinaci s nižší energetickou spotřebou, což první výkonnostní testy potvrzují. Ač se může na první pohled zdát, že podobné navýšení výkonu není nějak zásadní, je třeba brát v potaz, že se bavíme o vylepšení zřejmě nejlepšího mobilního čipu na světě a tedy ve výsledku o zrodu čipu, který bude mobilnímu světu v následujících 12 měsících udávat tempo. Apple tedy znovu ukázal, že jestli je v něčem opravdový mistr, pak jsou to procesory, kterými nepřestává překvapovat. Kromě čipsetu si ale zaslouží velkou pochvalu třeba i za jeho pojetí Always-on. Na jeho nasazení u iPhonů sice lidé čekali řadu let, nicméně je dle všeho natolik propracované, že konkurenční řešení strká bez problému do kapsy a to navíc s minimální energetickou náročností.
Zřejmě tím největším krokem kupředu u iPhonů je však vylepšení fotosoustavy, zejména pak jeho širokoúhlého objektivu. Ten se totiž po letech dočkal navýšení z 12 na 48 MPx. Díky tomu se tak fotky z iPhonu budou dát skvěle ořezávat s tím, že i při větších ořezech dostanete snímky s velmi solidním rozlišením. Právě tuto možnost pak Apple u iPhonů 14 Pro demonstruje tím, že jim přidal dvojnásobný „optický“ zoom založený právě na vyřezávání snímku ze 48 Mpx obrazu. Do loňska se přitom museli uživatelé spokojit „jen“ s trojitým optickým zoomem, jelikož 12MPx širokoúhlý objektiv neumožňoval v reálném čase vyřezávat určitou oblast snímaného prvku v dostatečné kvalitě.
Abychom však jen nechválili, v žádném případě neplatí, že by iPhony 14 Pro (Max) naplnily očekávání bezezbytku. V souvislosti s nimi se totiž v předešlých měsících spekulovalo například o podpoře 8K nahrávání, výměně Lightningu za USB-C, výrazného zapuštění zadního fotomodulu do těla telefonu či příchodu 2TB varianty. Nic takového se ale nekonalo. Na druhou stranu, právě chytré řešení „průstřelu“ v displeji v kombinaci s fotoaparátem dle všeho zafungovalo natolik, že si Apple nemusí dělat o objednávky starosti. Řada 14 Pro bude totiž opět podle všech dostupných informací prodejním hitem.
Zcela upřímně řečeno, o všech produktech by se toho dalo napsat ještě mnohem víc, avšak to bychom museli žít v USA či Kanadě. Jednou z hlavních vychytávek iPhonů 14 či Apple Watch Ultra je totiž třeba i podpora satelitního volání, přes které si lze zavolat právě v USA či Kanadě pomoc. Vzhledem k potenciálu této funkce tedy její absence v našich končinách rozhodně zamrzí, o pokračující absenci česky hovořící Siri ani nemluvě. Jako výsměch pak lze do jisté míry brát i (ne)bonus, který Apple rozdává ke svým produktům od letošního roku. Jedná se totiž o tříměsíční bezplatné předplatné jeho cvičebního programu Fitness+, který obsahuje spoustu videí, podle kterých můžete cvičit. Zní to skvěle, co říkáte? Ano, avšak jen do chvíle, než zjistíte, že se opět bavíme o službě, která je opět dostupná pouze v USA.
Když však od negativ výše odhlédneme, rozhodně se nedá říci, že bychom viděli Keynote s produkty, které nedávají smysl. Bezpochyby jsou zajímavé, jen ale pro určité skupiny uživatelů. Zatímco v minulosti se Apple snažil se svými produkty pracovat tak, aby jeho produkty cílily na co nejširší spektrum uživatelů a každoročně přinášely řadu inovací, v současnosti je tato taktika vystřídána strategii pozvolné obměny.
Apple tak cílí spíš na majitele starších hardwarů či na uživatele Androidů. Ti ocení mezigenerační drobné upgrady daleko více než zákazníci, kteří si loni nakoupili nové Apple hračky a nyní je porovnávají s tím, co ukázal Apple letos. Přesně z tohoto důvodu se tak vlastně ani nedá říci, zda jsou novinky zklamáním či naopak výhrou, jelikož je každý uživatel vnímá jinak. Kdybychom je ale měli v globálu zhodnotit v rámci mezigeneračního porovnání ať už model vs. model či rok vs. rok, pozitivně by z tohoto porovnání vyšly snad jen Apple Watch Ultra. Přesně proto se letošní podzim – na rozdíl například od roku 2017, kdy Apple představil iPhone X, do historie značky nezapíše.
Redaktor
Novinky
Srovnání produktů
Srovnání produktů