Novinky
Na začátek června si Apple jako již tradičně připravil svou vývojářskou konferenci Worldwide Developer Conference (WWDC), na které odhalil řadu novinek. Přinášíme stručný souhrn toho nezajímavějšího, co konference přinesla.
I letos svou konferenci Apple zahájil Keynote s největšími novinkami, které měl připravené. Jako první se „ke slovu“ dostala nová verze mobilního operačního systému iOS, který běží v iPhonech. Nový iOS 16 toho sice nenabízí na první pohled příliš nového, nutno však dodat, ve srovnání s minulými roky jde ale přece jen o výraznější změny. Tou suverénně největší novinkou je přepracovaná zamykací obrazovka, jejíž styl půjde přizpůsobit preferencím uživatele a to jak z hlediska stylu písma, tak také informací, které se na ní budou zobrazovat. Klasické datum a čas totiž nově půjde doplnit celou řadou malých widgetových oken informujících například o počasí, stavu baterie v Apple Watch a tak podobně. Se zamykací obrazovkou se navíc Apple pokusil co nejvíce propojit i zbytek systému, díky čemuž by se měly jednotlivé kroky od odemčení iPhonu až po pohyb v sytému plynule prolínat. Jelikož se nový vzhled zamykací obrazovky podepsal na jejím celkovém uspořádání, musel Apple zahýbat i s notifikačním systémem. Ten se jednak přesunul z horní části displeje do spodní, ale hlavně je opět o něco chytřejší. Apple se totiž rozhodl zkombinovat notifikace s widgety a vytvořit tak jakési interaktivní notifikace, které toho dokáží zvládat daleko víc než tomu bylo doposud.
Dalším vrcholem představení iOS 16 byly bezesporu novinky pro komunikační platformu iMessage, která se díky nim výrazně přiblíží komunikátorům třetích stran v čele s Messengerem či WhatsApplem. Konečně totiž umožní například editovat již odeslané zprávy, popřípadě je zcela smazat – tedy samozřejmě do určité doby. Tutéž funkci pak dostal třeba i nativní Mail, který uživatelům umožní zrušení odeslané zprávy do deseti vteřin od potvrzení odeslání. Časy, kdy jste posílaly maily s překlepy či bez příloh by tak snad měly být ty tam.
Zbytek novinek pro iOS 16 už je sice o něco méně zajímavý, uživatelský komfort však přesto dokáže zcela určitě zvýšit. Apple se totiž rozhodl například pro vytvoření nového API, díky kterému budou moci vývojáři daleko snáz integrovat umělou asistentku Siri do aplikací. Dá se tedy očekávat strmý nárůst jejich počtu. Dalšími novinkami jsou podpora rozpoznání textu ve videích, vylepšení Apple Maps s možností vložení až 15 zastávek či možnost naplánování trasy na Macu a následné odeslání do iPhonu. Fotografie se dočkaly propracovanějšího systému sdílení s rodinou a aktualizovaná byla také aplikace Domácnost sloužící pro ovládání HomeKit domova. Ta je nyní jednak výrazně modernější, ale hlavně také o poznání přehlednější. Zapomenuto nebylo ani na soukromí a bezpečnost. Apple do systému nasadil například novinku s názvem Safety Check, kterou lze zjednodušeně popsat jako jakési červené tlačítko, po jehož stisknutí dojde k částečnému či úplnému odpojení jakýchkoliv vazeb – například sdílení polohy – s vybranou osobou.
Při představování iOS 16 věnoval Apple část času i “nové” verzi jeho automobilového infotainmentu CarPlay. Proč ty uvozovky? To proto, že nově představená generace má nejasný termín vydání. Představení tak spíše připomínalo spíše vizi, kam by se Car Play mělo do budoucna posunout. CarPlay pro iOS 16 pak vypadá prakticky stejně jako to pro iOS 15.
Vize nového CarPlay v podání Applu je ovšem jedním slovem neuvěřitelná. Kalifornský gigant jí totiž navrhl pro použití jak s displejem ve středovém panelu vozu, tak i s hlavním řidičovým displejem, a to ještě tak, aby byly tyto dva displeje co nejvíce propojeny. Z hlediska využití už CarPlay nebude “jen” zobrazovačem informací, respektive zjednodušeným přehrávačem hudby a tak podobně, ale mělo by se stát druhým mozkem automobilu. Jeho prostřednictvím by se tak měla nechat ovládat klimatizace, vyhřívání sedadel, okna a vůbec veškerá elektronika, na kterou si jen vzpomenete. Apple však chce jít ještě dál. Na displeji u řidiče má totiž v plánu zobrazovat rychlost, otáčky, stav paliva, teplotu provozních kapalin, tlak pneumatik a vlastně vše, co je auto schopné měřit. To vše má doplnit navigací či dalšími prvky známými z předchozí (aktuální) verze CarPlay. K dispozici bude navíc samozřejmě celá řada grafických řešení pro co nejlepší přizpůsobení pro daný vůz.
Ačkoliv celá vize Applu ohledně CarPlay nové generace vypadá skvěle, je zatím třeba jí brát s pořádnou rezervou. Jednak totiž ani samotný výrobce dle všeho úplně neví, kdy by s novinkou rád „vyrukoval“, druhak bude výrazně omezena vybavením vozu ve smyslu displejové nabídky, takže si ji bude moci užít jen hrstka lidí. Otazník visí také nad samotnou podporou ze strany výrobců automobilů. Z grafiky, kterou Apple ukázal, totiž vyplývá, že se nepočítá například s vozy BMW, Volkswagen atd., byť do budoucna se může samozřejmě situace změnit.
Na iOS s CarPlay navázal Apple plynule představením watchOS 9, který však bylo spíše zklamáním. Přestože jej předcházela řada spekulací o skvělých novinkách, faktem je, že jsme se žádné revoluce nedočkali. K dispozici bude pár redesignovaných či zcela nových ciferníků, vylepšený grafický kabátek některých aplikací, líbivější notifikace či upgrady pro cvičení. Hodinky se naučí o něco lépe měřit a informovat uživatele o jejich aktivitě. Přibude například podpora zón srdečního tepu, díky čemuž vás budou moci hodinky informovat o tom, zda jste v tepové frekvenci pro spalování tuků apod. Pokud pak běháte neustále stejné trasy, hodinky si je zapamatují a budou vaše tréninky porovnávat s těmi staršími. Měříte-li si přes Apple Watch spánek, určitě vás potěší, že díky upgradu tohoto režimu budou hodinky schopné detekovat mnohem více dat.
Nezapomnělo se ani na novou aplikaci, která je již jakýmsi evergreenem posledních let – a stejně jako v posledních letech se opět točí kolem zdraví. Řeč je konkrétně o aplikaci Medikace, která bude sloužit k záznamu léků v rámci nativní aplikace Zdraví, přičemž uživatele bude schopná upozorňovat na to, kdy si mají vzít lék, i s čím jej nekombinovat (například alkohol a tak podobně), popřípadě jaké mají léky vedlejší účinky a tak podobně. Díky tomu byste tak měli mít o své medikaci skvělý přehled.
Bohužel, hezké novinky částečně přebije pachuť, kterou Apple u mnoha jablíčkářů způsobil oznámením kompatibility watchOS s Apple Watch. Zatímco iPhone z roku 2017 nový iOS 16 bez problému dostane a to už je Apple ani oficiálně neprodává, Apple Watch z téhož roku, které jsou navíc stále v oficiálním prodeji, se nového watchOS 9 nedočkají. A jelikož k ukončení jejich prodejů dojde zcela určitě až na podzim po představení nové generace Apple Watch, méně znalým uživatelům se může stát, že si tyto hodinky pořídí s vidinou dlouholeté podpory a za pár dní už na ně nebudou schopni nejnovější aktualizaci nainstalovat. Není se tak čemu divit, že za tento krok čelí Apple nejen na sociálních sítích poměrně drsné kritice.
Přestože je Worldwide Developer Conference primárně o softwaru, Apple se jí letos nebál okořenit hardwarem, kterému jsme se věnovali v dřívějších článcích. Pojďme si nyní novinky zhodnotit.
Kdo od představení nové generace základního čipu Apple M2 čekal revoluci, byl nejspíš zklamaný. Rozdíl od předchozí verze je totiž relativně zanedbatelný. Zklamání se pak týká také nové verze Macbooku Air. Ten sice s novinkovým procesorem působí na první pohled skutečně zajímavě, při bližším zkoumání se však nelze ubránit pocitu, že je to vlastně jen lehce vylepšený původní MacBook. Jeho cena je přitom o 7 tisíc korun vyšší, což je u počítače cílícího na méně náročné uživatele či studenty zkrátka extrém. Co se pak týče „nového“ MacBooku Pro, ten lze s trochou nadsázky označit za špatný vtip, jehož přítomnost v nabídce se Applu bude těžko obhajovat. Kromě upgradu procesoru se u něj nezměnilo vůbec nic a jelikož bude výkonnostně srovnatelný s MacBookem Air, nedává jeho existence příliš smysl.
Podtrženo, sečteno – oba stroje jsou s odstupem času od představení do značné míry kontroverzní a je velkou otázkou, jak se jim bude dařit z hlediska prodejů. Apple je navíc v současnosti evidentně není schopný vyrábět ve velkém, jelikož start prodejů naplánoval až příští měsíc.
Po hardwarových novinkách ze světa Maců přišlo na řadu představení nového operačního systému macOS. Ten nese název macOS 13 Ventura a je zaměřen primárně na praktické novinky, což je oproti předešlým verzím, u kterých se Apple snažil spíš o řadu designových upgradů, poměrně příjemná změna. Zřejmě tou největší novinkou je Stage Manager (do češtiny zatím v beta verzích nepřeloženo), kterého lze velmi zjednodušeně popsat jako jakéhosi správce oken “na steroidech”. Uživatelům totiž dokáže pomoci s jejich organizací, seskupováním, vytvářením pracovních ploch a tak podobně. Zkrátka a dobře, postará se o vše, co je s plochou a okny potřeba a co se může hodit. Extrémně působivou novou funkcí je pak možnost využít iPhone jako webkameru k Macu, díky čemuž tak lze vyřizovat videohovory v podstatně vyšší kvalitě než kterou nabízí webkamery současných Maců. U takto využitého iPhonu lze dokonce i použít portrétní režimy a tak podobně – tedy jinými slovy prvky, na které jsme zvyklí i při klasickém focení.
Další vylepšení se pak točila spíš už “jen” kolem již dříve dostupných funkcí. Aktualizace se dočkal například Spotlight, který je nyní chytřejší a komplexnější, stejně jako třeba Mail, u kterého lze (stejně jako v případě iOS 16 a iPadOS 16) rušit odeslané zprávy do deseti vteřin po odeslání, ale třeba také plánovat odeslání mailů na určitý čas, rychlejší vyhledávání či nové možnosti pro přišpendlení vybraných mailů a tak dále. Zajímavě vypadá také zjednodušené předávání hovorů z iPhonu na Mac a naopak, nebo třeba snadnější sdílení skupin karet s uživateli přes iMessage či FaceTIme.
Možná nejpřekvapivější byl však na celém představení macOS 13 Ventura jeho závěr. Apple totiž začal poměrně nečekaně hovořit o gamingu a o tom, jak by rád na svou – ze strany herních vývojářů dlouhodobě opomíjenou platformu rád dostal hry v co nejlepší kvalitě. Pomoci mu v tom má integrace softwarové technologie Metal 3, která by měla hrám zajistit extrémně rychlé grafické načítání. Svá slova se snažil Apple demonstrovat pomocí titulu Resident Evil Village, který dle jeho slov v průběhu letoška dorazí na stroje s čipy M2 a který vypadal alespoň na prezentovaných Macích skutečně skvěle. Možná jsme tedy skutečně konečně svědky nástupu AAA her na hráči dosud nepříliš využitou platformu.
Apple dlouhé roky razí heslo, že vaším dalším počítačem nemusí být Mac, ale klidně iPad. To ovšem doposud příliš možné nebylo a to především kvůli omezenosti iPadOS. To se ale změní. Kromě funkcí, které dorazily do iOS 16 (vyjma přizpůsobení zamykací obrazovky) totiž kalifornský gigant do iPadOS 16 implementoval (stejně jako v případě Maců) Stage Manager, který však na iPadech dává výrazně větší smysl. Díky němu bude mít plocha na iPadu obdobné využití, na jaké jsme zvyklí z počítačů. Stage Manager na iPadech navíc umožňuje mít v popředí otevřená dvě okna s aplikacemi, ve kterých lze pracovat, zatímco další okna jsou v pozadí připravena pro rychlou maximalizaci s tím, že do té doby slouží alespoň k náhledu. Obřím upgradem pak u iPadů prošla práce s pamětí RAM. Apple je totiž naučil takzvaný Virtual Memory Swap, za kterým se neskrývá nic jiného, než možnost jako RAM využít i volnou paměť z úložiště, takže se dá s trochou nadsázky říci, že díky tomuto prvku může mít iPad najednou klidně i stovky GB RAM paměti. Škoda jen, že jsou obě výše zmíněné funkce exkluzivní jen pro iPady s M1.
Co je však naštěstí pro všechny, je upgrade aplikace Soubory, která se nyní jednak více podobá Finderu v macOS, ale hlavně nabízí celou řadu funkcí “navíc”, například ve formě změn přípon souborů a tak podobně. Mezi další potěšující novinky pak patří třeba možnost využít iPady s iPadOS 16 jako referenční monitory, v aplikacích si na nich lépe přizpůsobovat nástrojové lišty ve stavovém řádku či třeba příchod vymodlené aplikace Počasí, která je opravdu velmi hezká.
Bohužel, iPadOS 16 byl zároveň poslední novinkou, kterou Apple v úvodní Keynote WWDC představil, a to i přesto, že mnozí uživatelé očekávali ještě pár slov o nové generaci tvOS a HomePod OS. V obou případech se totiž jedná o produkty, ve kterých Apple údajně vidí velký potenciál. Opak byl však pravdou, jelikož jak tvOS 16, tak HomePod OS 16 dostaly pouze podporu nového standardu pro chytrou domácnost Matter, který je však stále „v plenkách“.
Ačkoliv je Worldwide Developer Conference akcí na celý pracovní týden, v jehož průběhu pořádá Apple spousty různých přednášek, workshopů a seminářů, letošek byl v tomto směru bohužel do značné míry zklamáním. Letošní WWDC se točilo prakticky jen kolem úvodní Keynote. Ta se Applu po dlouhé době velmi povedla a byť jsou některé novinky poměrně kontroverzní, veskrze udělal letos Apple na WWDC jeden z největších softwarových kroků kupředu za poslední roky. Softwarové novinky, které si totiž připravil, jsou až na výjimky skutečně zdařilé a hlavně konečně využitelné ve velké míře a celosvětově. Slibný začátek pak ovšem vystřídal rozpačitý zbytek týdne, na který budou jablíčkáři jen stěží vzpomínat.
Redaktor