Nejčastější otázky
RPG, tedy hry na hrdiny jsou jedním z nejpopulárnějších herních žánrů. Co přesně jsou zač a na jaké druhy lze narazit?
RPG je zkratka anglického role-playing game. Do češtiny se překládá jako hra na hrdiny, což ale není tolik výstižné – za hrdinu totiž hrajete prakticky v každé hře. Smysl těchto žánru spočívá právě v hraní, představování určité role ve světě hry. Obecně pak platí, že tituly patřící do tohoto žánru patří k těm složitějším k hraní a pochopení. Důvody si vysvětlíme.
Při prvním spuštění hry si vyberete třídu postavy, která vám nejvíce vyhovuje. Může to být například válečník, lučištník nebo zloděj. V drtivé většině RPG si lze hratelnou postavu přizpůsobit i po stránce vzhledu a pohlaví. I proto vaše postava často nemusí mít jméno nebo se jí říká nějak obecně – hrdina, zachránce, vyvolený a podobně. V editoru si pak zvolíte libovolnou přezdívku, která se zobrazuje v titulcích a hře pro více hráčů. To vše právě proto, abyste se cítili jako ten hrdina, který běhá po obrazovce. To je samozřejmě důležitější u RPG z pohledu třetí osoby než těch z osoby první, nicméně i ty tyto možnosti často mívají.
Jakmile si svou postavu přizpůsobíte podle svých představ, je na čase se vhrnout do hry. Vždy je přítomna akce, ale podle zvolené třídy se mění způsob, jakým se hra hraje. Válečník například bojuje zblízka, lučištník z dálky a zloděj se vplíží nepřátelům do zad. Zároveň vám také hra nabídne jiné schopnosti a dovednosti k rozvíjení.
Úroveň a dovednosti jsou obecně základem hratelnosti RPG. Za plnění úkolů a likvidaci nepřátel získáváte zkušenostní body, a jakmile jich získáte dostatek, postoupíte na další úroveň (level). Za to obdržíte bod(y) dovednosti, který následně můžete investovat do dovedností – „naučit se je“. Tyto dovednosti mohou být buď aktivní, nebo pasivní. Aktivní schopnost znamená, že postava obdrží například nový úder nebo kouzlo. Pasivní pak mají podobu například trvale zvýšeného poškození nebo zdraví.
Kombinace zvyšování úrovně a učení se nových dovedností vám pak umožňuje utkat se s čím dál silnějšími protivníky. Dobře navržená hra by vám sice měla dát možnost zkusit pokořit nepřítele o 20 úrovní silnějšího, ale nejspíše nebudete schopní ho porazit. Jednak bude dělat příliš silné útoky, a také bude mít moc zdraví.
RPG mají vždy příběh, ale jeho zpracování záleží na tvůrcích. Někteří napíší velkolepý jednolitý příběh plný scén, který se vyrovná filmům a seriálům (Mass Effect, Zaklínač), jiní se spoléhají na jednodušší úkoly méně obtěžkané příběhem. Příběh herního světa se pak dozvídáte z dokumentů nalezených v herním světě. Příběh svého hrdiny si tak do určité míry můžete psát sami.
To platí zejména pro tituly pro více hráčů jako World of Warcraft nebo Destiny. Specifickou kategorií jsou hry studia FromSoftware, které prosluly svou extrémní obtížnosti a také tím, že v nich příběh musíte hledat lupou. Je totiž vyprávěn pomocí designu světa, popisků předmětů, zbraní a jiných textů.
Co mají všechny hry tohoto typu společné, je strukturování pomocí takzvaných questů – tedy úkolů. Jedná se kratší příběhy, které mohou být součástí většího celku, ale i úplně samostatné. Toto dělení tu není bezdůvodně – za každý dostanete odměnu, nejčastěji v podobě zkušenostních bodů a určitého obnosu herní měny. Množství obojího se odvíjí od toho, jak složitý daný úkol je. Tato obtížnost potom závisí na úrovni a dovednostech nepřátel, se kterými se musíte v daném questu utkat.
Jak je tedy vidět, hraní RPG her je velice svobodné. A právě tato svoboda RPG odlišuje od ostatních žánrů her. U adventur a stříleček jsou jak hratelnost, tak příběh „nalajnované“ a zážitek má tak drtivá většina hráčů stejný. U „erpégéček“ je naopak každý průchod hrou jiný, což je hlavním lákadlem. Tato svoboda s sebou ale nese i úskalí v podobě větší složitosti a časové náročnosti těchto titulů – v hromadě možností se zorientujete mnohem hůře než například v lineární kampani Call of Duty.
Před rokem 2010 byly hry typu RPG naprosto svébytným žánrem a šlo se setkat s pár druhy. Jednak tu byl World of Warcraft, masivně multiplayerová RPG, který obdržel mnoho rozšíření a dodnes má obrovskou hráčskou základnu. Další populární hrou z pohledem shora stále je například série Baldur’s Gate. Pak tu byla na příběh zaměřená „erpégéčka” jako Dragon’s Age, Mass Effect či Gothic.
Byl to ale právě úspěch titulů Mass Effect nebo Dragon’s Age od BioWare a Elder Scrolls V: Skyrim, který spustil jakousi vlnu „erpégizace” her. Najednou se tak objevily zkušenostní body a dovednosti například ve hře Tomb Raider z roku 2012, to samé se pak stalo u série Assassin’s Creed počínaje dílem Unity. Dnes potom najdete jen málo her, které nemají alespoň lehkou „příchuť“ RPG.
Další záležitostí je potom rozmach RPG samotných v posledních letech. Na tom má podíl hlavně polský hit Zaklínač 3. Ten totiž zkombinoval výpravný větvený příběh s jedním hlavním hrdinou a dynamickou, akční, avšak bohatou hratelnost s velkou mírou svobody. RPG systém zde byl velice přístupný, ale přesto komplexní. Hráčům se tento přístup velice líbil a mnozí vývojáři proto CD Projekt RED začali napodobovat. Mezi nejpovedenější hry, které takto vznikly, patří dva díly série Horizon pro PlayStation a poslední tři díly Assassin’s Creed.
Akční RPG jsou nejpopulárnějším dílčím žánrem RPG. Kombinují totiž svobodu RPG s rychlými, zábavnými akčními souboji a většinou i výpravným příběhem. Patří sem namátkou Elder Scrolls V: Skyrim, Zaklínač 3, Horizon Forbidden West a předchozí díly těchto sérií. Nelze opomenout ani poslední tři díly Assassin’s Creed, tedy Origins, Odyssey a Valhalla. Zásadní jsou i série Diablo, Mass Effect a Dragon’s Age od Bioware, druhá zmiňovaná ale nemá pravý otevřený svět. Ten je jinak většinovou záležitostí.
Ačkoliv se oficiálně souls-like jako žánr nepoužívají, je třeba tyto hry odlišit od ostatních akčních RPG a JRPG. Inspirují se totiž sice v japonské sérii Dark Souls, jejíž primární náplní je akce, hratelnost je však velice specifická. Zahrnuje totiž nadprůměrnou obtížnost, soubojový systém kladoucí důraz na úhyby, načasování nebo plošné poškození a ukládání postupu pouze u ohnišť. U nich se také objevíte po každé smrti a abyste nepřišli o zkušenosti nabyté z poražených nepřátel, musíte se vrátit tam, kde jste naposledy zemřeli. Trik je také v tom, že kromě bossů, tedy hlavních, velice obtížně porazitelných nepřátel, se protivníci oživují spolu s vámi a je nutné je porážet znovu a znovu. Tyto hry mají také specifický design úrovní, který spočívá v propletenosti chodeb, cestiček a odemykání všemožných zkratek.
Tento recept, který začal s hrou studia FromSoftware Demon’s Souls se i přes zdánlivou nepřístupnost uchytil. Stejně jako Zaklínač 3 proto vzniklo mnoho napodobenin a kopií, kdy mezi nejpovedenější patří polské The Surge s pokračováním, Nioh nebo populární Genshin Impact. Samotní autoři Dark Souls však vytvořili hned tři další značky, které se od Dark Souls hratelností liší jen minimálně a spíše ji stále vylepšují. Řeč je o Bloodborne, Sekiro: Shadows Die Twice a nejnovější Elden Ring.
MMORPG
Zkratka MMORPG skrývá název „massively multiplayer online role-playing game“, tedy online RPG hra pro obrovský počet hráčů. Jde o RPG hry, kde se do jedné „seance“ ve velkém otevřeném světě připojí mnoho hráčů z celého světa a každý se svou postavou podniká dobrodružství, hraje svou roli. Bojovat lze většinou proti počítačem řízeným nepřátelům, v některých případech ale i proti ostatním hráčům, a to v odděleném režimu. Jednotliví hráči se také mohou spojovat do skupin, tzv. guild, a směřovat ve hře za společným cílem.
Tahová RPG jsou asi nejsložitějšími hrami tohoto žánru. Namísto akčních a dynamických soubojů se potyčky odehrávají pomocí tahů, je tedy třeba myslet dopředu a jinak než u jiných RPG. Většinou v nich hráč ovládá celý tým hrdinů, jejichž schopnosti kombinuje a využívá je co nejefektivněji. Tyto hry povětšinou nemívají otevřený svět. Skvělým tahovým počinem jsou série Divinity: Original Sin, Wasteland, Dragonquest nebo Might & Magic. Za zmínku ale stojí i hry podle seriálu South Park.
J v této zkratce zastupuje přídavné jméno japonský. RPG hry ze Země vycházejícího slunce totiž mají velice specifický rukopis a tvoří tak svébytný podžánr. Vesměs kombinují prvky akčních RPG s tahovými, týmovými systémy, a většinou jde o singleplayerové záležitosti. Neopomenutelnou součástí je i specifický umělecký styl a humor, který nevyhovuje každému – evropským hráčům se může zdát „praštěný“ a dětisnký. JRPG tak mají specifické publikum a hráčskou základnu. Asi nejpřístupnějšími a nejznámějšími hrami z této odnože jsou ty ze série Final Fantasy, nicméně populární je i série Monster Hunter.
Redaktor
Popkulturní, motoristický a jazykový nadšenec, student humanitních věd a o víkendech šermíř. Roky píšu pro zábavu o hrách, také se zajímám o technologie a světové dění.
Nejčastější otázky
Domácnost a zahrada
Srovnání produktů