Technologie
Jedna z nejsledovanějších vývojářských konferencí letošního roku je za námi. Řeč je konkrétně o tradiční květnové I/O, na které odhaluje své novinky pro nadcházející měsíce americký gigant Google. A jelikož jich ani letos nebylo málo, přinášíme vám rekapitulaci toho nejlepšího, co se z hlediska softwaru na konferenci odehrálo a na co se tedy můžete v nadcházejících týdnech či měsících ze strany Googlu těšit.
Přestože se Google snaží v posledních letech proniknout do mnoha odvětví, pravdou je, že nejsilnější postavení má stále na poli vyhledávačů, které hodlá ještě vylepšit. Řeč je konkrétně o nasazení novinky s názvem „Multisearch“ nebo-li vícenásobného vyhledávání. Pod tímto názvem se neskrývá menšího než možnost kombinovat vyhledávací techniky se službami Google. Možné bude například vyfocení nějakého produktu v obchodě do vyhledávače a následné rozšíření informace o specifikaci například „v mém okolí“, díky čemuž Google vyhledá obchody ve vaší blízkosti, ve kterých je daný předmět k dispozici, přičemž vám je seřadí podle hodnocení, vzdálenosti či jiných kritérií, které si sami vyberete. Samozřejmostí je pak možnost aktivovat navigování přes Google Maps a tak podobně. Nový typ vyhledávání ale bude možné využít třeba i pro dohledání dalších informací o daném produktu – například kvůli jeho složení, původu či jakýmkoli dalším dohledatelným informacím. Zkrátka a dobře, „Gůglení“ bude opět výrazně rychlejší.
Vylepšení se dočká i vyhledávání v Google obrázcích, které již nebude „jen“ strohou studnicí kdejakých grafik a fotek seřaditelných podle barev a tak podobně, ale bude je moci využívat daleko víc personalizovaně. Představitelé Googlu uvedli příklad v podobě vyhledávání svatebního líčení, které půjde hledat nejen podle „odvážnosti“, ale také podle tónu pleti, aby tak bylo možné najít inspiraci přesně pro vás, repsketive pro osobu, pro kterou líčení hledáte.
Zajímavé vylepšení si přichystal Google pro své Mapy. Řeč je konkrétně o zbrusu nové hybridní vrstvě nazvané Immersive view. Tu lze velmi zjednodušeně popsat jako kombinaci Street View a satelitních snímků, jelikož se jedná o 3D zobrazení míst po celém světě a to z výšky několika desítek metrů nad zemí. Při větším přiblížení se pak z výškových záběrů stane klasické Street View a vy se tak budete rázem procházet po Googlem zmapovaných ulicích. Ačkoliv záběry na první pohled vypadají jako kdyby byly sesbírané pomocí dronu, pravdou je, že jsou vytvořeny pomocí počítačových algoritmů Googlu, které dokázaly zkombinovat data ze Street View se satelitními snímky a přetavit je do 3D zobrazení map. Novinka je zatím dostupná jen v omezené míře (například Londýn, Bratislava či Praha), ale už nyní lze říci, že se jedná o revoluční možnost jak si velmi detailně prohlédnout určitá místa a zároveň o demonstraci toho, co dnešní technologie dokáží.
Google rovněž pokračuje ve své snaze pomoci ke zlepšení životního prostředí a to konkrétně rozšířením možností nastavit si navigaci tak, aby byla co možná nejefektivnější z hlediska spotřeby paliva. Tato funkce je sice již nějakou dobu dostupná v USA, v průběhu letoška se má však konečně rozšířit do Evropy a později i do zbytku světa.
Jestli něco Androiďáci jablíčkářům doposud v tichosti záviděli, byla to aplikace Wallet, do které bylo možné kromě platebních karet pro Apple Pay uložit i spousty věrnostních karet, palubní lístky, pojišťovací karty atd. Na Androidu bylo pro tyto účely nutné využívat aplikace třetích stran, což se s pohodlností nativní aplikace nedá srovnat. A právě proto se nyní rozhodl jednat a vytvořit zbrusu novou aplikaci Google Wallet. Ukládat do ní půjdou nejrůznější kartičky, platební karty, ale počítá se třeba i s občankami, řidičáky a tak podobně. Zde je nicméně třeba dodat, že aby bylo možné občanské průkazy a obecně doklady tohoto typu uložit do digitální peněženky a legálně se jimi prokazovat, je nejprve třeba, aby tuto věc posvětili zákonodárci daného státu. Kvůli tomu se proto nedá počítat s tím, že až do Česka Google Wallet v rámci Androidu dorazí, bude možné si do mobilu občanku či řidičák nahrát a využívat je namísto fyzických verzí.
A u placení ještě chvíli zůstaneme. Google se totiž rozhodl, že se pokusí ještě více zvýšit bezpečnost na internetu a to zejména při placení objednávek kartou. Do Google Chrome tedy přibude možnost skrýt svou originální kartu za kartu virtuální s náhodnými čísly a tou nákupy platit přesně tak, jako kdybyste platili reálnou kartou. Díky tomu by tak nemělo hrozit nebezpečí, že se někdo dostane ke skutečným údajům z vaší karty a následně se je pokusí zneužít. Karty bude navíc možné generovat dle libosti, takže když by nějaká virtuální karta náhodou unikla na veřejnost, jednoduše ji smažete a vygenerujete si zbrusu novou.
Oznámení přítomnosti češtiny v Google Asistentovi jsme se sice ani tentokrát nedočkali, novinky, které se „kecálek“ od Googlu naučí, však přesto stojí za to. Jeho tvůrce totiž výrazně zapracoval na jeho polidštění, díky čemuž například konečně chápe situace, kdy vám při zadávání příkazů na chvíli dojdou slova a trvá vám, než svou myšlenku dokončíte. Zatímco v současnosti tyto záseky zadávání hlasového příkazu „vynulují“ a je tedy třeba jej následně zadat celý znovu, nově Google Asistent pochopí, že má chvíli počkat.
Google rovněž zapracoval na vylepšení využitelnosti domácích asistentů s integrovanou kamerou jako je například Nest Hub Max. Ty je nutné v současnosti při zadávání hlasového příkazu zaktivovat klasickým povelem “Hey Google”, což se však brzy změní. Vývojářům se totiž podařilo kamery domácích asistentů naprogramovat tak, aby skrze ně asistenti pochopili, že se na ně jejich majitel dívá a chce jim zadat příkaz. Díky tomu tak bude při zadávání příkazu možné vynechat oslovení “Hey Google”, ale rovnou se zeptat například na to, kolik je hodin a tak podobně. U asistentů bude možné si také nastavit několik rychlých frází, na které budou taktéž reagovat – a to dokonce i v případě asistentů bez kamery. Rychlé otázky či úkony tak budou díky tomu proveditelné ještě rychleji.
Přestože pandemie koronaviru již pomalu odeznívá a svět se začíná vracet k běžnému fungování, využívání videohovorů namísto fyzických schůzek tu s námi ve velké míře zřejmě již zůstane. Přesně kvůli tomu se nyní Google rozhodl pro nasazení dalších vylepšení v rámci své služby Google Chat, která je na videohovory zaměřená. K dispozici nově bude možnost sdílení obsahu z aplikací (například obrazu) přímo s protistranou, se kterou budete zrovna volat. To je mimochodem možnost, kterou představil zhruba před rokem Apple u svého iOS 15.
Kromě možnosti sdílení obsahu aplikací míří do služby Google Chat například i možnosti portrétního osvětlení a to v poměrně propracované formě. Měnit totiž u něj půjde jak intenzita, tak třeba pozice, ze které bude svítit. U klasických textových chatů zase potěší nová možnost rychlého souhrnu textu, kdy Google automaticky přečte všechny zprávy ve vlákně a vytvoří z nich rychlý souhrn, který bude obsahovat to nejdůležitější. Vše přitom bude automatické a samozřejmě zcela anonymní, takže se není třeba obávat narušení soukromí. Jak už to však u podobných služeb bývá, je otázkou, kdy a zda vůbec někdy dorazí na naše území.
Přestože obliba tabletů dlouhodobě upadá, byť to po nástupu COVID-19 a migrace milionů lidí na home office vypadalo jinak, Google s tímto produktem nehází flintu do žita. Na I/O totiž oznámil, že se hodlá v budoucnu zaměřit na optimalizaci androidích aplikací pro velké displeje, díky čemuž se tablety s operačním systémem Android stanou uživatelsky atraktivnější a s trochou štěstí i prodávanější. V současnosti má Google dle svých slov spolupracovat například s TikTokem či Facebookem na tom, aby v nadcházejících týdnech či měsících přinesly své tabletové aplikace výrazně kvalitnější a hlavně pak plně přizpůsobené velkým dotykovým displejům.
Poslední velmi zajímavou novinkou, kterou je třeba v našem výčtu highlightů I/O 2022 vzpomenout, je příprava uživatelského centra personalizované reklamy. Google se netají tím, že právě reklama je pro něj alfou a omegou podnikání, ale je si také moc dobře vědom toho, že může být pro uživatele velmi otravná. Spustit se proto chystá uživatelské centrum reklam, ve kterém si bude možné nastavit, co lidé chtějí či nechtějí vídat a to od kategorií, přes eshopy až přímo po dané produkty. Díky tomu by se tak mělo ve výsledku docílit zobrazování ještě více personalizovaných reklam, které by snad měly působit na uživatele méně rušivě a zároveň by měly mít vyšší prodejní výkonnost. Kdy přesně v tomto roce novinka dorazí, si nicméně nechal Google pro sebe.
Redaktor
Technologie
Srovnání produktů
Technologie