Domácnost a zahrada
Pokud jste v nedávné době vybírali dětskou autosedačku, pak jste se jistě setkali s pojmem ISOFIX. Hledáte o tomto systému více informací? Pak jste tu správně. Vysvětlíme vám, co to ISOFIX je, jak funguje a kdy jeho využití dává smysl.
Termínem ISOFIX se označuje mezinárodní standard ukotvení dětské sedačky (ISO 13216). Zámky umístěné na autosedačce se přes průchodku v sedadle spojí s konstrukcí vozidla prostřednictvím ocelových ok. Pro systém ISOFIX tedy musí být uzpůsobena jak dětská sedačka, tak vozidlo. Kotevní body se standardně nachází na krajních zadních sedadlech. Občas na ně narazíte i na předním sedadle spolujezdce, ale pouze u automobilů, kde lze vypnout airbag. Jeho aktivace při nárazu by totiž mohla mít pro dítě fatální následky.
V posledních letech se ISOFIX objevuje ještě v kombinaci se systémem Top Tether. Jedná se o třetí kotevní bod – horní pás, který se připevní přes vršek autosedačky k oku na zadní straně sedadla. Přítomnost Top Tetheru zvyšuje bezpečnost například při převrácení auta na střechu. V automobilu bývá tento bod označen symbolem kotvy. Výrobci jej umisťují na zadní stranu opěradla, do stropu, na plato či přímo do prostoru kufru. Oko byste měli najít někde na úrovni středové části sedačky. Druhá část systému Top Tether má podobu pásu s háčkem a nachází se na zadní straně autosedačky.
Před vytvořením ISOFIXu se autosedačky ve vozidle připevňovaly za pomoci bezpečnostních pásů. V průběhu 90. let se ale objevily studie, podle kterých bylo až 70 % autosedaček za jízdy špatně ukotvených. Na zjištění reagoval Volkswagen a Britax Römer, výrobce dětských autosedaček. Společnosti chtěly přijít se systémem, který bude minimalizovat riziko špatné montáže. Výsledkem hledání „blbuvzdorného“ řešení je právě ISOFIX.
ISOFIX se poprvé objevil ve voze Volkswagen Golf čtvrté generace. Časem se systém rozšiřoval do dalších automobilů, až se z něj postupně stal mezinárodní standard. Od listopadu 2012 musí být ISOFIX součástí všech vozidel uvedených na trh v Evropské unii. V praxi však systém najdete u většiny aut vyrobených po roce 2002. Pokud si nejste jisti, zda váš vůz ISOFIXem disponuje, hledejte symbol dětské sedačky na vnější straně zadních sedadel, ve spodní části čalounění, případně se podívejte do uživatelské příručky. U novějších vozů bývají kotevní body často viditelné na první pohled.
ISOFIX je omezen celkovou zavěšenou hmotností. Autosedačka s dítětem nesmí vážit více než 33 kg. Většina dětských sedaček s ISOFIXem proto uvádí jako maximální hmotnost dítěte 18 kg. Se systémem se setkáte hlavně u kategorií sedaček 0 (pro děti o hmotnosti 0–10 kg), 0+ (0–13 kg), I (9–18 kg) a II (15–25 kg). V posledním případě již musí jít o modely s velmi lehkou konstrukcí, případně se podobně jako u největších sedaček může ISOFIX kombinovat s připoutáním pomocí pásu.
Jak sami vidíte, ISOFIX nepředstavuje všespásné řešení. I u sedaček pro menší děti se dále využívá klasické kotvení pásy. Rodiče tak často stojí před volbou, zda při upevnění sedačky vsadit na bezpečnostní pásy, nebo ISOFIX. Často narazíte na jednoznačná tvrzení, že je ISOFIX bezpečnější. Tak jednoduché to však není.
ISOFIX je bezpečnější primárně z toho důvodu, že prakticky znemožňuje nesprávnou montáž. Ukotvení sedačky je snadné, navíc ho doprovází mechanické ukazatele či zvukové upozornění signalizující úspěšné zvládnutí procesu. Pokud z porovnávání obou variant vyloučíme riziko špatné montáže u bezpečnostních pásů, rozdíly v bezpečnosti jsou minimální. Jinými slovy – i pásy poskytnou při správném použití srovnatelnou úroveň ochrany. Špatné ukotvení sedačky prostřednictvím pásů je ale bohužel velmi rozšířené. Jak jsme již uvedli, podle některých statistik k němu dochází až v 70 % případů.
ISOFIX si získal oblibu také pro svůj uživatelský komfort. Ukotvení autosedačky je mnohem rychlejší než u pásů. Tuto skutečnost oceníte například při přemisťování sedačky mezi různými auty.
Z uvedených důvodů bývají autosedačky s ISOFIXem většinou vhodnější či pohodlnější variantou. I když otázka pohodlí není zcela jednoznačná – montáž je sice snadná a rychlá, ale autosedačky jsou obvykle těžší, často až dvojnásobně oproti modelům bez ISOFIXu. Vyšší hmotnost může manipulaci nepříjemně komplikovat zejména ženám.
V jakých situacích mohou lepší řešení představovat pásy? Například ve chvíli, kdy potřebujete umístit několik sedaček vedle sebe nebo chcete urostlejšímu dítěti zajistit více místa na nohy. Stejně tak u tzv. vajíček (autosedaček skupiny 0) může být pás za určitých okolností vhodnější. Vajíčka se kotví na základnu. Ta u systému ISOFIX kopíruje sklon sedaček. Je-li sklon velký či oka ISOFIXu příliš hluboko, hrozí, že bude miminku padat hlavička na hrudník. Při ukotvení pásy si sklon základny nastavíte sami. Další limit v podobě celkového zatížení ve výši 33 kg jsme již zmínili.
Do výběru správného typu ukotvení zkrátka vstupuje celá řada faktorů. Pokud si nejste jisti, zda zvolit ISOFIX, nebo pásy, poraďte se přímo s prodejci. Správně vyškolený personál bude schopný zohlednit všechny faktory včetně modelu vašeho auta.
Redaktor
Nadšenec do sportu, technologií, moderních domácích spotřebičů a dalších vychytávek, které lidem šetří čas. Ve volných chvílích vyráží na výlety do přírody, cestuje s fotoaparátem v ruce nebo se zdokonaluje v cizích jazycích.
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada