Nejčastější otázky
Focení pod vodou je ve své podstatě samostatná fotografická disciplína, jelikož se na ní vztahuje - zejména při využití smartphonu - celá řada pravidel, která je třeba pro dobrou fotku pod vodou dodržet. Pojďme se na ně podívat.
Naprostým základem každého “přímého” focení pod vodou (tedy focení, kdy fotíte zcela potopeným zařízením) je disponovat kvalitním vodotěsným pouzdrem, které zabrání proniknutí vody do vaší fototechniky – tedy třeba smartphonu. Ano, modernější mobilní telefony sice disponují voděodolností a to mnohdy velmi dobrou, jsou tu však dva obrovské háčky. Tím prvním je fakt, že voděodolnost se nerovná vodotěsnost, z čehož asi tušíte, že se o stoprocentní odolnosti nelze bavit a riziko zničení vodou tu i přes nejrůznější certifikace přetrvává. Druhým – a dost možná ještě podstatnějším háčkem – je fakt, že se na poškození vodou u smartphonů nevztahuje reklamace. To jinými slovy znamená, že pokud je utopíte, máte smůlu a nikdo se s vámi o případné bezplatné opravě či vrácení peněz nebude vůbec bavit. Z logiky věci je tedy třeba nebezpečí poškození telefonu vodou eliminovat právě vodotěsnými pouzdry či obaly, kterých je však na trhu naštěstí spousta v různých cenových kategoriích i typech, takže se zajímavé a hlavně pak kvalitní kousky vybrat rozhodně dá.
Voda láme světlo, ale i odlesky předmětů pod hladinou jsou jiné než při standardním focení. Vyfotit pod vodou skutečně povedenou fotku je o to složitější a zdlouhavější. Obecná rada pro focení pod vodou proto zní nebát se fotit co možná nejvíce fotek po sobě a následně vybrat ty nejlepší podle toho, jak na nich zrovna “funguje” světlo či nejrůznější odrazy.
S ohledem na předchozí bod proto nemá příliš smysl zkoušet pod vodou jakékoliv sofistikovanější fotorežimy jako například portrétní fotky, ale naopak volte režimy, které jsou co možná nejjednodušší a nejintuitivnější – ideálně naprosto automatické focení s povoleným automatickým ostřením (a samozřejmě zakázaným bleskem). Ve výsledku jde o co nejrychlejší a zároveň nejlepší zachycení okamžiku, který pod vodou kvůli řadě vlivů trvá podstatně kratší dobu než “na suchu”.
S předešlou radou úzce souvisí i tato, byť trochu z jiného úhlu. Zatímco v řádcích výše byl lom světla líčen téměř negativně, opak je pravdou. Zajímavě lámající se paprsky ve vodě totiž dokáží vykouzlit skutečně krásnou podvodní scenérii, která rozhodně stojí za zvěčnění na fotografii. Háček je však v tom, že aby pod vodou bylo co fotit, je třeba vyčkat na správný čas. Jinými slovy, pokud vám jde o fotografie plné zajímavých podvodních efektů, vyrazte fotit ve slunečných dnech, kdy paprsky prosvítí vodní hladinu. Naopak pokud bude pod mrakem, večer nebo brzy ráno, je logické, že si se světlem pod vodou moc nepohrajete. Samozřejmě i zde pak platí pravidlo, že focení po směru slunečního svitu je lepší než focení proti.
S trochou nadsázky se dá říci, že při focení pod vodou lze do určité míry popírat nebo alespoň ohýbat fyzikální zákony, což může přinášet zajímavé výsledky. Zkuste si tedy focení dopředu co nejvíce promyslet a ideálně se na něj připravit tak, ať jste schopní své fotky vyšperkovat něčím unikátním – například „vznášejícími se“ předměty ve vodě, volnějším oblečením na snímaných osobách a tak podobně.
Pod vodou nemusíte fotit jen ponořeným mobilem či foťákem, ale třeba i v různých podvodních tunelech v akváriích nebo při plavbě na vyhlídkových lodích s proskleným dnem a boky. Ačkoliv se může zdát, že focení je v takovém případě jednoduché, pravda je taková, že při nedodržení jednoho základního pravidla může skončit i toto focení katastrofou. Ono pravidlo zní jednoduše – objektiv fotoaparátu přibližte co nejvíce sklu, v ideálním případě jej na něj zcela přitiskněte (samozřejmě po vyleštění). Jedině tak totiž zamezíte nejrůznějším odrazům, které by výsledek degradovaly. Deaktivovaný blesk či jiné formy přisvětlení jsou pak zřejmě naprosto jasnou záležitostí.
Redaktor
Nejčastější otázky
Nejčastější otázky
Domácnost a zahrada