Domácnost a zahrada
Procházka s kamarády, svatba, pracovní pohovor nebo rande. Jak vybrat parfém na jednu z těchto událostí? Od každého budete očekávat něco trochu jiného, ať už se jedná o typ vůně, nebo o intenzitu, se kterou jde ruku v ruce výdrž parfému. Značení může být nepřehledné a jevit se chaoticky, avšak nezoufejte, vysvětlíme vám, jak se snadno a jednoduše ve výběru parfémů vyznat.
Určitě jste si někdy položili otázku ohledně toho, jak dlouho vám parfém na sobě vydrží a jaké množství kam nanést. Nejdůležitějším krokem je rozhodně samotný výběr parfému. V kamenných obchodech a na internetu je dostupná široká škála a liší se v barvě, vůni, množství, designu balení nebo ceně, která při výběru také hraje důležitou roli. Níže vám vysvětlíme, jak se orientovat ve značení podle písmenek, co je to vonná kompozice, jaké složky má rodokmen vůní a co jsou to niche parfémy.
Základní značení parfémů je rozděleno do 5 kategorií. Ty jsou odstupňované dle obsahu vonných látek a platí, že čím vyšší procento vonných látek, tím vyšší je pak intenzita daného parfému. První kategorie je označená jako DNS (deo natural sprey), která má maximálně 3 % vonných látek. Hodí se na běžné používání, ale výdrž a intenzita jsou minimální. Druhá kategorie EDC (eau de cologne) obsahuje 3-5 % vonných látek, jedná se tedy o něco kvalitnější parfém, ale stále je vhodný spíš na běžné nošení a každodenní události. Kategorie EDT (eu de toilette) už patří mezi lepší parfémy a obsahuje 5-8 % vonných látek. Ještě vyšší zastoupení vonných látek, a to v rozmezí 8-15 %, je ve čtvrté kategorii EDP (eau de parfum). Ta už představuje dlouhotrvající vůni pro speciální příležitosti. V poslední řadě je to kategorie označená písmenem P (parfum), která má obsah vonných esencí v rozmezí 15-30 %.
S rostoucím procentem obsahu vonných látek roste i cena parfémů. To nemusí být nutně nevýhodou, protože poslední kategorie P je sice nejdražší, ale úplně vám postačí kapka parfému, který je intenzivní, dlouhotrvající a pro speciální příležitosti jako dělaný.
Výdrž parfému a výsledný dojem je složen ze tří hlavních složek. První je hlava parfému označující vůni, kterou ucítíte hned po použití a během několika prvních pár minut od nanesení. Ve většině případů je to ta vůně, která vás nedchne a na jejím základě se rozhodnete, jestli si parfém pořídíte nebo ne. Dále je srdce parfému, které se objeví po odeznění hlavy parfému a budete ji cítit během prvních pár hodin. Nejčastěji se pro srdce parfému používají vůně jako je skořice, jasmín, frézie nebo kosatec. Poslední částí je základ parfému. Ten na sobě ucítíte nejdéle a udává celý charakter vůně. Nejčastěji je tvořen pižmem či dřevitou vůní.
Kvalifikaci parfémů naleznete i pod označením rodokmen vůní. Čtyři základní skupiny jsou: květinová, orientální, svěží a dřevitá. Mimo jiné i ovocná, citrusová, fougere nebo chypre. Skupin a podskupin u rodokmenu vůní naleznete mnoho. Jako hlavní proud a nejpoužívanější vůně se řadí květinové vůně v kombinace s ovocnými. Dřevité vůně charakterizuje vůně lesních dřevin, mechů a kořenů, ale i bylinek nebo jemných květin. Pro orientální jsou typické balzámové tóny, kadidla či myrhy a říká se o nich, že jsou provokativní a vhodná pro chvíle intimity. Fougere je označení zejména pánských parfémů, které jsou rozlišné kvůli svému kapradinovému dojmu nebo vůni čerstvě posekané trávy v kombinaci s nahořklými bylinkami. Chypre neboli zelené vůně vytvoří dojem přírody pomocí zeleně, jako jsou stromy, listy, byliny či poupata.
Pod slovem niche (niš) se skrývá něco originálního a jedinečného. Pro parfémy, které se tímto slovem označují, platí, že jsou vyrobeny z kvalitních ingrediencí a jsou dostupné v omezeném množství. Mívají vyšší obsah vonných látek a cenová úroveň je oproti mainstreamové produkci také vyšší. Nicméně tyto parfémy mají v pozadí příběh, rodinnou tradici či inspirativní charakter. Niche parfémy a společnosti, jenž je nabízejí, jdou vlastní cestou a důkladně vybírají, z jakých kvalitních a vzácných ingrediencí budou parfémy složené.
Redaktor
Dlouhodobě se pohybuji v online marketingu, 6 let jsem pracovala pro americkou společnost a v USA jsem strávila poměrně dost času. Postupně jsem si našla cestu hlavně ke copywritingu, který se stal mou vášní. Volný čas většinou trávím s rodinou, přáteli, pejskem nebo na lekcích jógy.
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada