Seznam.cz

Jak vybrat elektrokolo: Vše, co potřebujete vědět

Elektrokolo
Zdroj: Unsplash.com
Vratislav Holub
Vratislav Holub před 2 roky

Popularita elektrokol strmě roste. Získávají stále více příznivců a stávají se podstatně dostupnějšími. Jak ale vybrat elektrokolo, které vám bude vyhovovat a na co si dát pozor?

Proč chtít elektrokolo

Cyklistika je velice oblíbeným a často i nenáročným sportem. I přesto se lze při jízdě pořádně zapotit, a to například při průjezdu kopcovitou krajinou či náročnějším terénem. Právě z těchto důvodu začala růst obliba elektrokol. Ta se od těch normálních příliš neliší, zásadním rozdílem je ale přítomnost elektromotoru a baterie.

Elektromotor v tomto případě sehrává roli pomocníka, který člověku podává „pomocnou ruku“ v náročnějších situacích. Díky tomu se elektrokola mohou stát skvělým parťákem například pro cyklisty, kteří nedisponují dostatečnou fyzičkou, případně je limituje jejich zdravotní stav. Kde zkrátka člověk nestačí, dokáže mu kolo samo pomoct a výrazně tak zpříjemnit výlety.

Jak funguje elektrokolo

Od elektrokola nelze očekávat to, co například chceme od motorky. Elektromotor funguje především jako již zmiňovaný pomocník. Cyklista tedy i přes přítomnost pohonu musí normálně šlapat do pedálů jako na běžném kole, pouze s tou výjimkou, že mu to kolo soustavně zlehčuje.

Elektrokolo
Zdroj: Unsplash.com
Elektrokolo je skvělým pomocníkem pro přepravu městem.

Výrobci se spoléhají na několik jízdních režimů, které pak ovlivňují „úroveň pomoci“ ze strany elektromotoru. V tomto ohledu je ale nutné dávat pozor na výdrž akumulátoru. Ačkoliv ten nejvýkonnější režim může téměř veškerou práci odvést za cyklistu, má zase největší dopad na spotřebu baterie. Na druhou stranu, jezdit lze i s vypnutým motorem jako kdybyste jeli na standardním kole.

Kvůli přítomnosti motoru a baterie jsou ale elektrokola o něco těžší a s vybitým akumulátorem tak jízda není úplně ideální.

Typ kola a jeho určení

Při výběru je nejprve nutné si ujasnit, pro jaké účely budete kolo vlastně potřebovat a jaký typ je tedy pro vás nejvhodnější. Na trhu jsou k dostání elektrokola nejrůznějších kategorií, kdy konkrétně máte na výběr mezi městskými, crossovými, trekingovými a terénními. V tomto případě hraje hlavní roli prostředí, kterým plánujete nejčastěji projíždět.

U některých typů lze již z jejich názvu odvodit, kde najdou své využití. Městská elektrokola jsou ideální pro běžné cesty napříč městem či vesnicí a vyjdou vás nejlevněji. Jsou častokrát také o něco lehčí a obecně nabídnou pohodlné použití. Je u nich ale nutné počítat s o něco kratším dojezdem, což vzhledem k určení většinou ani nepředstavuje nijak zásadní problém.

Hecht Prime 26" 10,4 Ah bílé

Hecht Prime 26" 10,4 Ah bílé

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
Hecht Prime 26" 10,4 Ah bílé

Hecht Prime 26" 10,4 Ah bílé

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-City 1.16 13 Ah 26" 2022

CRUSSIS E-City 1.16 13 Ah 26" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-City 1.16 13 Ah 26" 2022

CRUSSIS E-City 1.16 13 Ah 26" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky

U krosových a trekingových pozor si dejte pozor, jelikož si je můžete jednoduše splést. Ačkoliv na první pohled vypadají oba typy prakticky stejně, jsou mezi nimi poměrně zásadní rozdíly. Základ ovšem sdílí společný a lze je tak označit za poměrně praktické univerzály, které se hodí jak na silnici, tak i na nezpevněné stezky. Právě proto jsou jasnou volbou pro cyklisty, kteří si rádi užívají cesty v „horších“ podmínkách, ale zároveň kolo používají například pro přesun po městě.

Pojďme se ale zaměřit na zmiňované rozdíly. Ty byste určitě neměli brát na lehkou váhu, jelikož mají zásadní vliv na to, jak lze kolo vlastně používat. Zatímco krosová elektrokola slouží především pro kratší dynamické jízdy, elektrokola trekingová se naopak zaměřují na delší cesty, a díky svým doplňkům cyklistovi dopřávají i větší komfort. Tyto odlišnosti lze zpozorovat především na výdrži baterie.

CRUSSIS E-Cross Lady 7.7 14,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Cross Lady 7.7 14,5 Ah 28" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Cross Lady 7.7 14,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Cross Lady 7.7 14,5 Ah 28" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Cross 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Cross 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Cross 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Cross 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Gordo 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Gordo 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Gordo 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Gordo 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
Proteco EKH-550-27 10 Ah 27,5" černé 2021 20"

Proteco EKH-550-27 10 Ah 27,5" černé 2021 20"

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
Proteco EKH-550-27 10 Ah 27,5" černé 2021 20"

Proteco EKH-550-27 10 Ah 27,5" černé 2021 20"

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky

Jako poslední typ se pak nabízí elektrokola terénní nebo také horská. Jak už z jejich označení vyplývá, jsou určena do nejnáročnějšího terénu, k čemuž je také uzpůsoben jejich rám a provedení. Stejně tak zde najdete vysoce kvalitní odpružení. Obecně jsou jednotlivé části vyrobeny z kvalitnějších materiálů a nabízí tak i podstatně vyšší odolnost vůči nejrůznějším nárazům. To se však podepisuje na výrazně vyšší pořizovací ceně.

CRUSSIS E-Largo 7.7-S 17,5 Ah 29" 2022

CRUSSIS E-Largo 7.7-S 17,5 Ah 29" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Largo 7.7-S 17,5 Ah 29" 2022

CRUSSIS E-Largo 7.7-S 17,5 Ah 29" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Guera 5.7 13 Ah 27,5" 2022

CRUSSIS E-Guera 5.7 13 Ah 27,5" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
CRUSSIS E-Guera 5.7 13 Ah 27,5" 2022

CRUSSIS E-Guera 5.7 13 Ah 27,5" 2022

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky

Určení

Elektrokola lze také rozlišovat podle jejich určení. Přijít si tak můžete na dámská, pánská, dětská, dívčí, chlapecká, juniorská a seniorská elektrokola, což značně usnadňuje samotný výběr. Podle těchto kategorií se jednotlivé modely však odlišují nejen v designu, ale také ve výkonnosti nebo velikosti. Samozřejmě pak nechybí ani takzvané unisex modely.

Elektrokolo Crussis
Zdroj: Crussis.cz

Zvláštní typ představují také skládací elektrokola, která kombinují řadu skvělých benefitů a představují perfektní volbu do města. Prakticky v okamžiku je lze složit a například uschovat, nebo s nimi cestovat městskou hromadnou dopravou. S tím také souvisí jejich nižší váha. Na druhou stranu je nutné počítat s podstatně menšími koly (pneumatikami), kvůli čemuž jsou tyto modely nevhodné pro cesty po nezpevněných stezkách. U skládacích elektrokol je každopádně na místě se řídit jejich určením, od čehož se odráží velikost jejich rámu či nosnost.

Dojezd elektrokola

V souvislosti s elektromobilitou obecně se nejčastěji řeší dojezd. Elektrokola samozřejmě nejsou výjimkou. Ačkoliv každý výrobce průměrný dojezd udává, je nutné tyto hodnoty brát s rezervou a přistupovat k nim opatrně. Častokrát jsou totiž přikrášlené a nemusí tedy odpovídat realitě.

Baterie elektrokola
Zdroj: Pexels.com
Elektrokolo s baterií na zadním nosiči

Určení výdrže baterie bohužel není jednoduché. Závisí totiž na nejrůznějších faktorech. Zcela zásadní je styl jízdy, respektive míra pomoci ze strany elektromotoru, což lze ovlivnit výběrem jízdního režimu. Nejúspornější většinou bývá režim Eco, který je vhodný pro běžnou jízdu nenáročným terénem – moc energie si nevezme, ale i přesto dokáže cyklistovi pomoct. Mezi další činitele se pak ještě řadí náročnost terénu a váha konkrétního uživatele.

Navzdory tomu lze dojezd vydedukovat kontrolou kapacity baterie, která je udávaná v ampérhodinách (Ah). V tomto směru vám může pomoci níže uvedená pomoci tabulka orientačních hodnot. Když pak tyto hodnoty porovnáte s udávaným dojezdem, můžete zhruba odhadnout, jak si elektrokolo povede. Tím nejlepším pomocníkem je zpětná vazba ze strany samotných uživatelů, a proto je na místě si přečíst i uživatelské recenze.

Kapacita baterie (Ah)Orientační dojezd na jedno nabití
9 Ah – 11 Ah40 – 70 km
11 Ah – 13 Ah70 – 90 km
13 Ah – 16 Ah90 km a více

Svou roli sehrává i umístění baterie na kole. Ta se může ukrývat přímo na rámu, kde sice nenarušuje design a ani rozložení hmotnosti, ale na druhou stranu může způsobit problémy při instalaci lahvového držáku.

Další možností je umístění baterie na zadním nosiči, s čímž se nejčastěji setkáte u městských elektrokol. V takovém případě je obrovská výhoda v jednoduchém přístupu a snadnému odejmutí. Je ale nutné počítat s tím, že těžší akumulátor naruší těžiště kola.

Poslední variantou je umístění za takzvanou sedlovou tyčí. Díky tomu nedochází k rozhození těžiště, pro změnu ale přicházejí problémy z hlediska přehazovačky. Kvůli umístění totiž není možné na kolo namontovat přední přesmykač a cyklista tak přichází o takzvané „velké převody“.

Velikost rámu

Stejně jako u normálních kol je nesmírně důležité, aby velikost rámu elektrokola odpovídala výšce jezdce. Naštěstí si lze opět pomoci praktickou tabulkou a podle výšky postavy pak vybrat optimální velikost zmiňovaného rámu.

Velikost rámu elektrokola (v palcích)Výška postavy (v centimetrech)
13130-140
14140-150
15150-155
16155-165
17-18165-175
19-20175-185
21-22185-195
23-24195 a vyšší

Elektromotor a jeho umístění

Jak už jsme zmínili výše, elektromotor je jádrem samotného elektrokola. Důležitou roli sehrává – podobně jako u baterie – i jeho umístění. Výrobci jej mohou uschovat buď do předního či zadního náboje, nebo do středové části. Každá možnost má své výhody a nevýhody a může se podepsat i na ceně.

Umístění motoruVýhodyNevýhodyTyp elektrokola
Přední nábojnižší cenazhoršuje se ovladatelnost, vzniká nebezpečí podkluzováníměstská nebo skládací
Zadní nábojnejlepší s ohledem na jízdní vlastnostisložitější výměna zadního kolaterénní
Středová část elektrokolaskvělá ovladatelnost, elektrokolo zůstává dobře vyváženévyšší pořizovací cenahorská

Výrobci také udávají výkon ve wattech. Česká legislativa u elektrokol dovoluje použití elektromotoru s výkonem nanejvýš 250 W. Při přesažení této hranice je kolo považováno za elektrický motocykl, k čemuž je už nutné disponovat řidičským oprávněním, povinným ručením a registrační značkou. I přesto lze tuto limitaci obejít, což je typické pro terénní elektrokola, jejichž výkon se může klidně i zdvojnásobit. Tyto modely pak většinou nabízejí speciální jízdní režim odemykající maximální potenciál.

Materiál a přídavné funkce

Pro někoho může být také zásadní použitý materiál. U většiny elektrokol se výrobci spoléhají na hliník, který sice nabízí dostatečnou odolnost, jenže je poměrně těžký. Alternativou jsou pak modely z duralu či jiných slitin hliníku. To nejlepší je k dostání v případě dražších elektrokol, které mohou nabízet rám z karbonu. V takovém případě kola nabízejí nadprůměrnou odolnost a o dost nižší hmotnost, což je ideální například na delší cesty nebo pro terénní modely.

Elektrokola také využívají řadu moderních technologií pro zpříjemnění cestování. Některé modely proto mohou disponovat řadou zajímavých přídavných funkcí v podobě ovládacího panelu či LED displeje, který cyklistu informuje o stavu baterie, rychlosti, vzdálenost, slouží pro přepínání režimů a pro sběr nejrůznějších informací. Některá kola pak dokonce nepostrádají ani samostatný systém s GPS navigací či možností propojení s telefonem.

Co je vhodné vědět před koupí

Před koupí elektrokola je také dobré vědět pár základních informací. Jednou z nejdůležitějších komponent je pochopitelně baterie, kterou lze označit za spotřební zboží. Ačkoliv dnešní kola využívají moderní akumulátory, tak i přesto mají své limitace a omezenou životnost. Ta většinou dosahuje 3 až 4 roky při běžném používání. Baterie by měla v průměru vydržet 800 až 100 nabíjecích cyklů. Následně je nutná výměna.

Terénní elektrokolo Crussis
Zdroj: Crussis.cz
Terénní elektrokolo Crussis

Elektrokola bohužel nedisponují rekuperací a nedokážou se tedy zpětně dobíjet například z brzdění. Při výběru je také nutné brát v potaz cenu, respektive částku, kterou do něj chcete investovat. Nejlevnější modely lze sehnat již od zhruba 13 tisíc korun. V této kategorii ale najdete především základní kousky vhodné pro přepravu městem, u kterých je nutné počítat s řadou různých kompromisů. Kvalitnější elektrokola začínají na zhruba 25 tisících, přičemž cena za ty nejlepší se dokáže vyšplhat na více než 60 tisíc korun.

Přestavba na elektrokolo

Elektrokolo si každopádně nemusíte jen kupovat. V prodeji jsou totiž takzvané elektrifikační sady neboli přestavbové sady na elektrokola, které už jen stačí namontovat na normální kolo a obohatit jej tak o všechny zmiňované benefity. Jedná se o perfektní možnost pro domácí kutily. Je ale na místě upozornit, že pro přestavbu je nutné mít k dispozici potřebné nářadí a zkušenosti.

Pokud sami vlastníte lepší kolo se skutečně kvalitním a odolným rámem, může se zdát zbytečné utrácet desítky tisíc za elektrokolo. V tomto ohledu proto jednoznačně potěší možnost přestavby. Ta je navíc realizovatelná i bez potřebných znalostí a zkušeností, jelikož si s ní poradí odborné cykloservisy, které vzhledem ke kolu a jeho rámu mohou doporučit vhodnou variantu.

Zobrazit nabídku elektrokol

Kde koupit nejoblíbenější elektrokola

Hecht Prime 26" 10,4 Ah bílé

Hecht Prime 26" 10,4 Ah bílé

od  

CRUSSIS E-City 1.16 13 Ah 26" 2022

CRUSSIS E-City 1.16 13 Ah 26" 2022

od  

CRUSSIS E-Cross Lady 7.7 14,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Cross Lady 7.7 14,5 Ah 28" 2022

od  

CRUSSIS E-Cross 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Cross 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

od  

CRUSSIS E-Gordo 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

CRUSSIS E-Gordo 7.7-S 17,5 Ah 28" 2022

od  

Proteco EKH-550-27 10 Ah 27,5" černé 2021 20"

Proteco EKH-550-27 10 Ah 27,5" černé 2021 20"

od  

CRUSSIS E-Largo 7.7-S 17,5 Ah 29" 2022

CRUSSIS E-Largo 7.7-S 17,5 Ah 29" 2022

od  

CRUSSIS E-Guera 5.7 13 Ah 27,5" 2022

CRUSSIS E-Guera 5.7 13 Ah 27,5" 2022

od  

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

Zobrazit další nabídky

Podobná témata

Sportovní vybavení Cyklistika

Vratislav Holub

Vratislav Holub

Redaktor

Fanoušek technologií, student marketingu a redaktor, který se psaní článků věnuje od roku 2018. Primárně se zabývá děním okolo společnosti Apple, ale nejsou mu cizí ani konkurenční platformy, jejíchž pokrok mnohdy s údivem obdivuje. Ve svém volném čase rád debatuje s přáteli o aktuálním světovém dění. Řadí se k nočním sovám.

Více článků od Vratislava

Přečtěte si také