Domácnost a zahrada
Podzim je tu a zanedlouho přijde zima. Pro všechny majitele vozidel to znamená, že si musí obstarat a využít zimní gumy. Pokud se pomalu začínáte po zimních gumách dívat, tak by vám mohl s výběrem pomoci tento rádce.
V České republice je přesně dáno zákonem, kdy a v jakých případech musíme mít na vozidle obuty zimní gumy. Tato povinnost platí od 1. listopadu do 31. března, a to vždy, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva námrazy, sněhu či ledu. Řidič navíc musí takovou situaci umět předpovědět, tudíž se případně nemůže vymluvit na to, že sníh či led nečekal. Jestliže taková situace nenastane a například v listopadu bude i nadále teplo, tak zimní pneumatiky využít nemusíte, opět ale musíte být připraveni na případný výkyv počasí a mráz. V některých oblastech je však nutné mít zimní pneumatiky po celý rok, a to bez ohledu na počasí. Taková oblast je označena modrou značkou s autem a vločkou.
Zimní pneumatiky fungují nejlépe tehdy, pokud teplota spadne pod 7 °C. Jestliže budete s obutými zimními pneumatikami jezdit ve vyšších teplotách, tak bude docházet k rychlejšímu opotřebení, jelikož je zimní guma oproti té letní měkčí. Zimní pneumatiku lze jednoduše poznat podle obrázku vločky na bočnici, popřípadě pomocí označení M+S. Kromě toho můžete na první pohled určit zimní pneumatiku pohledem na dezén, který disponuje četnými drážkami a hustým prořezáním. Tyto drážky se pak mohou snadno „zakousnout“ do sněhu, což zaručuje lepší přilnavost. Letní pneumatiky naopak nemají tolik drážek a všimnout si můžete především rovného dezénu.
Nové zimní pneumatiky mají ve většině případech dezén hluboký 8 mm, pokud u použitých pneumatik klesne hloubka dezénu pod 4 mm, měli byste je vyměnit. Mimo to byste jedny zimní pneumatiky neměli využívat déle než pět let. Berte v potaz, že některé zimní pneumatiky jsou symetrické, takže je můžete na kolo obout jakkoliv. Existují však i asymetrické pneumatiky, u kterých je přesně daná vnitřní a vnější strana, společně se směrem otáčení. Tyto informace opět vyčtete na bočnici, konkrétně si můžete všimnout textů INSIDE (vnitřní strana), OUTSIDE (vnější strana) a ROTATION (směr rotace se šipkou). Důležitý je také fakt, že zatímco u letních pneumatik můžete mít na jednotlivých nápravách odlišné gumy, tak v případě zimních pneumatik musíte na všech kolech využít stejnou gumu.
Při výběru jakýchkoliv pneumatik na vaše vozidlo je nutné vybrat správný rozměr. Pokud totiž správný rozměr nevyberete, tak se můžete ocitnout v obrovských problémech. Všeobecně se u zimních gum doporučuje, aby byly co možná nejužší, jelikož právě úzké zimní gumy dokážou skvěle reagovat v hlubším sněhu. Ať už si ale vyberete sebeužší gumu, tak ji prostě a jednoduše musíte mít zapsanou ve velkém technickém průkazu vozidla (VTP). Konkrétně tuto informaci najdete na zadní straně, a to buď přímo v parametrech, anebo ve spodní části, kde můžete mít dopsáno variabilní provedení ráfků a gum.
Některým méně znalým čtenářům nemusí být na první dobrou úplně jasné, co jednotlivé údaje u rozměrů znamenají. Kromě toho, že rozměry najdete ve vašem VTP, tak je najdete i na vnější straně samotné gumy. Rozměr gumy může mít například následující podobu:
225/50 R17 98 H
U některých pneumatik se můžete setkat ještě s dalším označením. Často se u pneumatik objevují například písmena XL, které značí pneumatiku se zesílenou konstrukcí. Písmena TL pak znamenají tubeless – pneumatiky s tímto označením jsou bezdušové. Setkat se můžete i s označením ZR, což je vysokorychlostní pneumatika. Co se hmotnostního indexu týče, tak čím větší je jeho hodnota, tím větší zátěž pneumatika snese. Rychlostní index je pak vyjadřován písmeny Q – Y a platí, že čím blíže je hodnota písmenu Y, tak tím větší rychlost pneumatika snese. Jak u hmotnostního, tak u rychlostního indexu je nutné, abyste vybrali stejný jako je uvedeno ve VTP, popřípadě samozřejmě vyšší (lepší).
A co se může stát, pokud na svá kola obujete gumy s rozměrem, který nemáte zapsaný ve VTP? Velkých problémů může nastat hned několik. Pokud využijete gumu se špatným rozměrem, tak je to považováno za něco, co na vozidle vůbec nemá být. To znamená, že vozidlo není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích – a je jedno, zdali guma vypadá v pořádku. Pokud například v případě nehody likvidátor zjistí, že máte na vozidle obuté špatné pneumatiky, tak se automaticky viníkem nehody stáváte vy, a to i v případě, že někdo způsobil škodu vám. To znamená, že můžete zapomenout na případné plnění. Pro pojišťovnu je totiž tohle dostatečný důvod k tomu, aby vám nebyla proplacena ani koruna. V problémech se při použití pneumatik se špatným rozměrem ocitnete i při STK, odkud vás bez váhání a smilování okamžitě „vyrazí“.
Hned na začátku výběru zimních pneumatik musíte vědět, zdali je kupujete na osobní vozidlo, nákladní vozidlo či dodávku, anebo na offroad vozidlo. Kupujete-li pneumatiky na své vlastní vozidlo, tak samozřejmě s určením problém mít nebudete. Pneumatiky pro osobní auta se od těch například pro dodávky výrazně liší, jelikož nejsou stavěné na vysoké zatížení, a proto je určení kategorie důležité. Zimních pneumatik je na trhu na výběr opravdu nespočet. Každý výrobce navíc nabízí hned několik různých druhů svých pneumatik, tudíž se nimi musíte postupně prodrat a vybrat tu, která je pro vás ideální.
To, co dokáže při výběru pneumatik výrazně pomoci, jsou testy. Ty každoročně provádí několik různých organizací a společností, ty nejznámější však vznikají díky organizaci ADAC. Každoročně si tak (nejen) od organizace ADAC můžete prohlédnout žebříček nejlepších zimních a letních pneumatik. Pořadí je určováno na základě reálného testování v určitých situacích. Výrobce totiž může napsat poutavý text k jeho nové pneumatice, k čemu však tento text je, pokud vás guma nedokáže v krizové situaci podržet. Testování pneumatik je tedy nesmírně důležité.
Někteří jedinci testům, které provádí organizace ADAC a další, jednoduše nevěří. Mnoho z nich uvádí, že jsou testy například podplacené a neobjektivní. Každý má samozřejmě právo si tohle myslet, každopádně skvělou zprávou je, že existují portály, na kterých si můžete přečíst recenze a testy od samotných spotřebitelů, popřípadě přehledné a kompletní informace, které dokážou výběr usnadnit. Hodnocení lze najít u jednotlivých pneumatik například na Zboží.cz.
Váš výběr může ovlivnit také doporučení od známého – otázkou však zůstává, zdali pozitivně či negativně. Je nutné brát v potaz, že každá pneumatika se může na různých vozidlech chovat odlišně. Zatímco tedy na autě od známého může pneumatika fungovat skvěle, na vašem pak naopak nikoliv (a naopak). Navíc k tomu, známý vám prakticky vždy doporučí to, co aktuálně používá a s čím je spokojený. Taková doporučení tudíž berte s lehkou rezervou, jelikož mohou existovat lepší gumy, které seženete dokonce levněji. Vždy se na doporučenou gumu snažte vyhledat testy a zkušenosti spotřebitelů. Pokud budete mít štěstí, tak můžete dokonce narazit na recenzi konkrétní gumy na vozidle, které sami vlastníte, což je ta nejlepší možná kombinace.
Jak už bylo zmíněno výše, tak zimní pneumatiku od té letní rozeznáte velmi jednoduše, a to pomocí dezénu. Pořádná zimní guma by tedy měla mít výrazný dezén, u kterého již na první pohled získáte pocit, že vás musí dostat kamkoliv. Nejčastěji se u zimních pneumatik setkáváme se směrovým dezénem, který poznáte tak, že na gumě často tvoří jakési šipky. U tohoto dezénu je nutné jej obout správným směrem – kvalitní pneuservis rozhodně nebude mít problém. Tento dezén je osvědčený a jedná se o volbu jistoty. Často se u zimních gum setkáváme i s asymetrickým dezénem, který lze považovat za zlatou střední cestu, tedy pokud jezdíte střídavě ve městě a vyšších oblastech. I tento dezén je nutné obout správně – v tomto případě je přesně daná vnitřní a vnější strana pneumatiky. A pokud jezdíte pouze ve městě, převážně kratší trasy, tak jsou přesně pro vás určené zimní pneumatiky se symetrickým dezénem. Takovou pneumatiku lze pak obout jakkoliv, jelikož je ze všech stran stejná.
Když se nad tím zamyslíme, tak bychom při výběru pneumatiky neměli brát značku v potaz. Důležité je tedy především to, jaké vlastnosti a recenze pneumatika má. Co si však budeme nalhávat, většina z nás se bude na značku i přesto ohlížet. A nejedná se o nic zvláštního – každý z nás má nějaké preference, a to v mnoha různých odvětvích. Pokud například patříte mezi jedince, kteří mají rádi Apple, tak vždy sáhnete po iPhonu, a to i přesto, že může některé Android zařízení ve stejné cenové hladině nabídnout stejné funkce. A stejně to může být i u zimních pneumatik. Mezi nejznámější značky pneumatik patří Michelin, Continental, Pirelli či Nokian. Mnoho jedinců si gumu od této značky zakoupí z toho důvodu, že se jedná a ověřené a tradiční značky, u kterých „nemůžete šlápnout vedle“ a výběr je tak o mnoho jednodušší. Na druhou stranu se ale musíte smířit s vyšší cenou. Ve skutečnosti ale může klidně existovat pneumatika za nižší cenu a s podobnými vlastnostmi, které nabízí gumy od zmíněných renomovaných společností. U pneumatik tedy zpravidla neplatí, že čím více za gumy utratíte, tak tím kvalitnější a lepší jsou.
Nutno navíc zmínit, že za některými novými a méně známými značkami stojí právě ti největší výrobci pneumatik. Například Continental stojí za značkami Barum, Semperit, Matador či Uniroyal, pod koncern Michelin pak spadají třeba značky Kleber, Kormoran, BFGoodrich a pod Goodyear zase Sava. Tohle tedy opět potvrzuje, že i méně známé značky mohou nabízet velmi kvalitní pneumatiky, jelikož jim za zády stojí největší světoví výrobci gum.
Prakticky u všeho, co kupujete, vás zajímá také cena – a u pneumatik je tomu stejně. Pravdou ale je, že právě u pneumatiky byste si měli uvědomit to, že se jedná o jedinou věc, která vaše vozidlo spojuje s vozovkou, a tak je nutné využít zkrátka dobré pneumatiky. Jak už jsem zmínil výše, tak rozhodně netvrdím, že si za dobrou pneumatiku musíte zaplatit obrovskou sumu, ba naopak existuje mnoho kvalitních pneumatik, které seženete i levně. Rozhodně ale nesmíte vybírat pneumatiky tak, že přejdete na stránky prodejce, veškeré gumy ve vašem rozměru si seřadíte od nejlevnějších po nejdražší, a poté nakonec zakoupíte jedny z nejlevnějších. Dobrá pneumatika vám dokáže zachránit život, nekvalitní guma vás naopak o život může klidně připravit. Nyní se tedy musíte rozhodnout, zdali za pneumatiku zaplatíte méně peněz a budete riskovat své zdraví, popřípadě pokud přihodíte několik stovek korun za každou gumu navíc a budete mít jistotu, že se vrátíte domu živí a zdraví. V autě navíc často nejezdíme sami, což si je opět třeba uvědomit.
Na každé pneumatice najdete od roku 2000 takzvaný DOT kód, díky kterého jste schopni určit, kdy byla pneumatika vyrobena. Jednoduše tak při nákupu můžete zjistit, zdali se vám nesnaží prodejce prodat několik let staré gumy, které již nemusí mít ideální vlastnosti. DOT kód najdete vyražený přímo na pneumatice, konkrétně na její bočnici, stejně jako například rozměr. DOT se pak skládá vždy z celkově čtyř číslic, které si můžeme rozdělit na dvě části po dvou. První část, tedy první dvě číslice DOT kódu, označují, v jakém týdnu v ruce byla pneumatika vyrobena, druhá část v podobě posledních dvou čísel pak určuje rok, ve kterém byla guma vyrobena. Je-li tedy DOT kód například 3017, tak to znamená, že byla pneumatika vyrobena ve 30. týdnu roku 2017. DOT kód naleznete buď blízko písmen DOT, pokud se tato písmena na bočnici nenachází, tak mívá čtyřmístný DOT kód oproti ostatním údajům jakési ohraničení. Má-li ohraničení více údajů, tak pořád berte na vědomí, že se DOT kód skládá jen a pouze ze čtyř čísel, nikoliv z písmen.
Někteří z vás by se mohli zeptat, jaké je maximální stáří pneumatik. To samozřejmě není nijak přesně určené, potažmo vám nikdo nezakáže obou si pneumatiky, které jsou staré mnoho let. Je ale nutné, že staré gumy ztrácení své vlastnosti, včetně pevnosti a dalších aspektů. Při správném skladování dokážou pneumatiky udržet své vlastnosti 3 až 5 let, pokud je pneumatika starší než 5 let, tak byste již její využití měli zvážit. Co se týče podmínek pro ideální skladování, tak by se nevyužívané gumy měly nacházet v suché a chladné místnosti, do které se navíc nedostane sluce – tj. ideálně nějaká garáž bez oken, popřípadě jen s malými okny. Nutno zmínit, že některé servisy nabízí uskladnění pneumatik. Zaplatíte si tedy určitou částku a o skladování se nemusíte starat, jelikož je na ideální místo umístí sám servis. Pár dnu před přezutím se pak ozvete, že se mají pneumatiky stáhnout a o nic víc se nemusíte starat.
Pokud pneumatiky budete nakupovat u férového prodejce, tak vám v žádném případě vědomě neprodá staré gumy, ale nejnovější, což si samozřejmě můžete ověřit právě kódem DOT. Pokud se chce prodejce zbavit gum, které jsou například rok staré, tak by vám o tom měl dát vědět. Stačí, když vám to prostě řekne, v případě internetových obchodů se však informace o starší gumě často objevuje přímo v názvu pneumatiky, abyste o této skutečnosti věděli. Při nákupu starší pneumatiky samozřejmě ušetříte, všeobecně bych ale nákup takových gum doporučil řidičům, kteří hodně jezdí a mění pneumatiky například co druhý či třetí rok. U takových jedinců se nestane, že by guma zestárla a ztratila své vlastnosti. Než k tomu dojde, tak se totiž gumy vymění.
Jak už jsem několikrát zmínil, tak byste při výběru pneumatik neměli brát úplně ohled na cenu – byť se tedy samozřejmě může jednat o jeden z důležitých aspektů pro výběr ideální pneumatiky pro vás. Proč ale platit za něco, co nepotřebujete? Kromě toho, že existují letní a zimní pneumatiky, tak jsou na trhu k dispozici také „celoročky“, tedy celoroční pneumatiky. Již podle názvu lze usoudit, že se jedná o pneumatiky, které můžete využít po celý rok, tedy jak v létě, tak i v zimě, a to bez starostí a pokut. Celoroční pneumatiky jsou určené především pro řidiče, kteří vlastní nějaké starší vozidlo a jezdí s ním především po městě. Sada letních a zimních gum může u levného a staršího auta totiž vyjít ještě o něco dráž než samotné auto, a pokud se snažíte ušetřit co možná nejvíce, tak by mohlo být celoroční gumy dobrou volbou.
Jedná se o pneumatiky, které můžete využít po celý rok, tedy jak v létě, tak i v zimě, a to bez starostí a pokut.
Nesmíte ale počítat s bůhvíjak skvělými vlastnostmi. Jedná se totiž prostě a jednoduše o univerzální gumu, která zvládá vše průměrně. Odveze vás tedy na místo určení, v zimě ale musíte počítat s o něco horší přilnavostí a chováním na sněhu či ledu, v létě pak dochází k rychlejšímu opotřebení a pozorovat lze například i vyšší hlučnost či spotřebu. Celoroční gumy tedy rozhodně nejsou špatné, je ale nutné se zamyslet nad tím, zdali se vám jejich pořízení vyplatí. Vzhledem k tomu, že je v závislosti na ročním období nebudete měnit, tak samozřejmě také vydrží kratší dobu.
Ať už jezdíte na letních či zimních gumách, tak byste je měli v každém případě dobře nahustit. Existuje mnoho řidičů, kteří si doma před domem během pár desítek minut kompletní přezují auto, a poté však vůbec nezkontrolují tlak v pneumatikách, což je špatně. Nahuštění pneumatik byste měli kontrolovat pravidelně, a pokud tak nebudete činit, riskujete zhoršení jízdních vlastností vozidla a rychlejší opotřebovávání pneumatik. Vaše pneumatiky můžete nahustit klidně doma, a to využitím vlastního kompresoru, který nevyjde vůbec draho. Nemáte-li kompresor a nechcete jej kupovat, tak stačí zajet na blízkou čerpací stanici – mnoho z nich totiž disponuje také stojanem pro nafoukání pneumatik. Hodnoty ideálního tlaku v pneumatikách pak najdete nejčastěji vyobrazené na rámu předních řidičových dveří. Hodnot je zde většinou uvedeno více a vybrat si musíte tu správnou podle toho, kolik lidí ve vozidle nejčastěji vozíte.
Kromě nahuštění byste měli občas zkontrolovat také vyvážení. To se provádí pokaždé, když na kola obouváte úplně nové či jiné pneumatiky, než na nich byly doposud. Špatné vyvážení může kromě rychlejšího a nerovnoměrného opotřebení pneumatiky způsobovat také vibrace ve volantu a další potíže. Jestliže máte s nadměrným a nerovnoměrným sjížděním pneumatik problém i po vyvážení, tak byste si měli v servisu nechat seřídit geometrii vozidla. V případě vibrací pak může být na vině také tzv. „kopnuté“ kolo, tedy takové kolo, u kterého došlo nejčastěji nárazem k deformaci. Kopnuté kolo tak nemá tvar přesného kruhu, ale „šišky“. To lze jednoduše poznat při vyvažování či výměně gum na kole.
Redaktor
Primárně redaktor, sekundárně milovník informačních technologií. Zajímám se o webdesign a grafiku, život si nedovedu představit bez produktů od Applu a velmi blízko mám ke sportovním vozům. Rád se všeobecně věnuji novinkám v IT a poskytuji odborné poradenství.
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada