Domácnost a zahrada
Výprodeje jsou tu s námi prakticky pořád. Prodejci lákají zákazníky na zlevněné zboží u všech typů produktů. Jedná se ale vždy o skutečné slevy? Víte, na co si dát během výprodejů pozor?
Kdo by toužil za zboží utrácet více, než je nutné? Každý z nás chce pořídit vybraný produkt co nejvýhodněji. Snad všichni zákazníci zbystří při slovech sleva, výprodej, likvidace a podobně. Prodejci to moc dobře vědí. Bohužel ne všichni jsou féroví. Někteří se toho snaží zneužít ve svůj prospěch.
Povánoční čas patří z tohoto pohledu k těm nejrizikovějším. Lidé už si zvykli, že ke konci roku a na začátku toho nového pořídí řadu produktů levněji, a cíleně na toto období čekají. Mnoho z nich najde pod vánočním stromečkem hotovost či dárkové poukazy a chystá se je využít efektivněji než před Vánoci. V mnoha případech se jim to opravdu podaří, ale někdy spíše naletí na triky obchodníků.
Na práva spotřebitelů dohlíží Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta se snaží dodržování pravidel podpořit častými kontrolami. Nicméně není v silách ČOI vše odhalit včas, proto je důležité, abyste se v pozici zákazníka dokázali chránit sami. Podívejte se na nejběžnější nástrahy, které na vás v povánočním období čekají.
Pravděpodobně nejčastějším trikem prodejců je „kouzlení“ s finální cenou. Strategie obchodníků mohou být různé. Občas bannery a nápisy lákající na slevu slouží jen k upoutání zákazníka, ale ve skutečnosti zůstává cena většiny zboží nezměněná. Za zavádějící se dá označit i vztahování slevy k doporučené maloobchodní ceně, která byla stanovena při vstupu produktu na trh a dávno nemusí být relevantní.
Obchody sahají také ke krátkodobému navýšení ceny zboží, aby ho následně s velkou slávou o tento rozdíl zlevnily. Tuto praktiku by měla v průběhu roku 2022 zkomplikovat nová vyhláška – sleva bude muset být nově vztažena k nejnižší ceně, za kterou se produkt v obchodě prodával v posledních 30 dnech. Toto pravidlo ale vejde v platnost až v průběhu května.
Používaných triků by se rozhodně dalo najít více. Následující tipy vám pomohou s tím, abyste se do podobných pastí nechytili.
Pokud se vám někdo pokouší namluvit, že na zlevněné zboží se záruka nevztahuje nebo je zkrácena, není to pravda. Zákonem stanovená záruka 24 měsíců samozřejmě platí i pro zboží zakoupené ve slevě či výprodeji.
Výjimka nastává u produktů, které byly zlevněny kvůli výskytu určité vady. Ta se poté nesmí stát předmětem reklamace. Na ostatní vady daného zboží se vztahuje standardní záruka. Je-li sleva důsledkem vady, musí o tom být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být zaznamenána také na dokladu o koupi.
Záruka se vztahuje na zboží, za které jste zaplatili. V případě, že jste k němu dostali další zdarma, reklamovat jej nelze. Musí však být jednoznačně určeno, jaký produkt je zdarma. Jestliže od sebe jednotlivé kusy není možné odlišit, jde o množstevní slevu a reklamovat můžete každý z kusů zvlášť.
Stále více prodejů se odehrává v internetových obchodech. Ty přinášejí mnoho výhod – například nižší ceny nebo ušetřený čas spojený s klasickým nákupem. Zboží si ale nemůžete osobně prohlédnout a osahat. Musíte se v tomto ohledu spolehnout na informace poskytované prodejcem.
Zákonodárci proto uznali spotřebitelům nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží, a to bez udání důvodu a jakýchkoliv sankcí. Zákon se týká většiny zboží, jedny z mála výjimek tvoří noviny a časopisy, produkty podléhající rychlé zkáze nebo výrobky, které byly upraveny podle vašich požadavků.
Při povánočních výprodejích na internetu sledujte konečnou cenu nákupu. Nejlevnější zboží ještě nezaručuje nejvýhodnější koupi. Do hry vstupují další výdaje – poštovné, balné či poplatky za podlimitní objednávku. Hůře vyčíslitelná, avšak neméně důležitá, je rovněž doba dodání.
V záplavě všech slev a výhodných nabídek to nemusí být snadné, ale pokuste se rozhodovat bez emocí. Sebelepší nabídka nedává smysl, když zboží nepotřebujete, nevyužijete nebo si jej nemůžete dovolit. Lákavá sleva by neměla být důvodem, proč si zboží pořizujete, ale důvodem, proč si jej pořizujete právě teď.
Dejte na svůj selský rozum. Jestli vám nabídka připadá až podezřele levná, dohledejte si více informací. Zjistěte si, zda akce není podmíněna něčím dalším, například nákupem jiného zboží. Žádný obchod nemůže dlouhodobě fungovat bez toho, aniž by generoval zisk. Poskytovaná sleva musí dávat logiku i z pohledu obchodníka.
Máte-li ohledně zboží či nákupu jakékoliv nejasnosti, nebojte se prodejce kontaktovat. Hloupá otázka je jen ta nevyřčená. V situaci, kdy dochází k porušování vašich práv nebo klamání zákazníka, neváhejte podat podnět k prošetření Českou obchodní inspekcí.
Redaktor
Nadšenec do sportu, technologií, moderních domácích spotřebičů a dalších vychytávek, které lidem šetří čas. Ve volných chvílích vyráží na výlety do přírody, cestuje s fotoaparátem v ruce nebo se zdokonaluje v cizích jazycích.
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada