Seznam.cz

Výprodeje: Na co si dát pozor?

Povánoční slevy
Zdroj: Pexels.com
petr-pohudka
Petr Pohůdka před 12 měsíců

Výprodeje jsou tu s námi prakticky pořád. Prodejci lákají zákazníky na zlevněné zboží u všech typů produktů. Jedná se ale vždy o skutečné slevy? Víte, na co si dát během výprodejů pozor?

Česká obchodní inspekce má po Vánocích napilno

Kdo by toužil za zboží utrácet více, než je nutné? Každý z nás chce pořídit vybraný produkt co nejvýhodněji. Snad všichni zákazníci zbystří při slovech sleva, výprodej, likvidace a podobně. Prodejci to moc dobře vědí. Bohužel ne všichni jsou féroví. Někteří se toho snaží zneužít ve svůj prospěch.

Povánoční čas patří z tohoto pohledu k těm nejrizikovějším. Lidé už si zvykli, že ke konci roku a na začátku toho nového pořídí řadu produktů levněji, a cíleně na toto období čekají. Mnoho z nich najde pod vánočním stromečkem hotovost či dárkové poukazy a chystá se je využít efektivněji než před Vánoci. V mnoha případech se jim to opravdu podaří, ale někdy spíše naletí na triky obchodníků.

Žena nakupující online
Zdroj: Pexels.com
Na povánoční slevy cíleně čeká velká část zákazníků.

Na práva spotřebitelů dohlíží Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta se snaží dodržování pravidel podpořit častými kontrolami. Nicméně není v silách ČOI vše odhalit včas, proto je důležité, abyste se v pozici zákazníka dokázali chránit sami. Podívejte se na nejběžnější nástrahy, které na vás v povánočním období čekají.

Když sleva není slevou

Pravděpodobně nejčastějším trikem prodejců je „kouzlení“ s finální cenou. Strategie obchodníků mohou být různé. Občas bannery a nápisy lákající na slevu slouží jen k upoutání zákazníka, ale ve skutečnosti zůstává cena většiny zboží nezměněná. Za zavádějící se dá označit i vztahování slevy k doporučené maloobchodní ceně, která byla stanovena při vstupu produktu na trh a dávno nemusí být relevantní.

Obchody sahají také ke krátkodobému navýšení ceny zboží, aby ho následně s velkou slávou o tento rozdíl zlevnily. Tuto praktiku by měla v průběhu roku 2022 zkomplikovat nová vyhláška – sleva bude muset být nově vztažena k nejnižší ceně, za kterou se produkt v obchodě prodával v posledních 30 dnech. Toto pravidlo ale vejde v platnost až v průběhu května.

Používaných triků by se rozhodně dalo najít více. Následující tipy vám pomohou s tím, abyste se do podobných pastí nechytili.

Žena uprostřed záplavy slev
Zdroj: Pixabay.com
Zorientovat se v široké záplavě slev a výhodných nabídek není nic jednoduchého.
  • Věnujte pozornost i malým nenápadným slovům: „Sleva 70 %“ není totéž jako „sleva až 70 %“. Prodejci se často snaží, aby slovo „až“ bylo nenápadné. Před velkými číslicemi bývá vytištěno malým písmem, případně u slevy naleznete hvězdičku, která odkazuje na podrobnosti uvedené níže. „Sleva až 70 %“ znamená, že obchodník nabízí alespoň jeden takto zlevněný produkt. Zbylé slevy mohou být výrazně nižší. Ve stejném duchu si prodejci hrají i se slovem „od“. V obchodě, který láká na „mobily od 2 999 Kč“, může ten druhý nejlevnější stát klidně 10 000 Kč.
  • Sledujte cenu dlouhodobě a u více prodejců: Pokud budete mít přehled, kolik zboží stálo na začátku prosince nebo těsně před Vánoci, těžko vás prodejce nachytá velkou slevou po krátkodobém zdražení. Uvědomte si, že i po výrazné slevě může být produkt dražší než u konkurence, která jej od začátku prodávala mnohem levněji. Vždy si proto zkontrolujte, s jakými cenami operují další obchody.
  • Prověřte si důvěryhodnost prodejce: Sahá-li obchodník k neférovým praktikám, činí tak zpravidla neustále a ve více oblastech. Dříve či později se mu začnou hromadit negativní recenze a hodnocení zákazníků. Ve světě internetu vám prověření obchodu zabere nanejvýš pár minut. Nespokojený zákazník se čas od času najde všude, ale větší množství negativních ohlasů už nebude náhoda.
  • Dejte si pozor na personalizaci cen: V e-shopech vás prodejci vybízejí k udělení souhlasu s využitím osobních údajů a souborů cookies. Tato data firmám slouží k lepšímu marketingovému cílení na zákazníky. Obchodníci vás následně lákají na levnější nabídky na míru, ale mohou také cenu navyšovat, protože ví, že určitý produkt vyhledáváte delší dobu. Pro potvrzení či vyvrácení takového podezření si cenu ověřte v anonymním režimu internetového prohlížeče.

Záruka se vztahuje i na zlevněné zboží

Pokud se vám někdo pokouší namluvit, že na zlevněné zboží se záruka nevztahuje nebo je zkrácena, není to pravda. Zákonem stanovená záruka 24 měsíců samozřejmě platí i pro zboží zakoupené ve slevě či výprodeji.

Výjimka nastává u produktů, které byly zlevněny kvůli výskytu určité vady. Ta se poté nesmí stát předmětem reklamace. Na ostatní vady daného zboží se vztahuje standardní záruka. Je-li sleva důsledkem vady, musí o tom být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být zaznamenána také na dokladu o koupi.

Záruka se vztahuje na zboží, za které jste zaplatili. V případě, že jste k němu dostali další zdarma, reklamovat jej nelze. Musí však být jednoznačně určeno, jaký produkt je zdarma. Jestliže od sebe jednotlivé kusy není možné odlišit, jde o množstevní slevu a reklamovat můžete každý z kusů zvlášť.

Nakupování online na mobilu
Zdroj: Pexels.com
Při nákupu online můžete zboží do dvou týdnů vrátit bez udání důvodu.

Při nákupu na internetu máte dva týdny na vrácení zboží

Stále více prodejů se odehrává v internetových obchodech. Ty přinášejí mnoho výhod – například nižší ceny nebo ušetřený čas spojený s klasickým nákupem. Zboží si ale nemůžete osobně prohlédnout a osahat. Musíte se v tomto ohledu spolehnout na informace poskytované prodejcem.

Zákonodárci proto uznali spotřebitelům nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží, a to bez udání důvodu a jakýchkoliv sankcí. Zákon se týká většiny zboží, jedny z mála výjimek tvoří noviny a časopisy, produkty podléhající rychlé zkáze nebo výrobky, které byly upraveny podle vašich požadavků.

Při povánočních výprodejích na internetu sledujte konečnou cenu nákupu. Nejlevnější zboží ještě nezaručuje nejvýhodnější koupi. Do hry vstupují další výdaje – poštovné, balné či poplatky za podlimitní objednávku. Hůře vyčíslitelná, avšak neméně důležitá, je rovněž doba dodání.

Žena rozbaluje objednané zboží
Zdroj: Pexels.com
Lákavá sleva by rozhodně neměla být jediným důvodem ke koupi zboží.

Rozhodujte se bez emocí a spoléhejte na selský rozum

V záplavě všech slev a výhodných nabídek to nemusí být snadné, ale pokuste se rozhodovat bez emocí. Sebelepší nabídka nedává smysl, když zboží nepotřebujete, nevyužijete nebo si jej nemůžete dovolit. Lákavá sleva by neměla být důvodem, proč si zboží pořizujete, ale důvodem, proč si jej pořizujete právě teď.

Dejte na svůj selský rozum. Jestli vám nabídka připadá až podezřele levná, dohledejte si více informací. Zjistěte si, zda akce není podmíněna něčím dalším, například nákupem jiného zboží. Žádný obchod nemůže dlouhodobě fungovat bez toho, aniž by generoval zisk. Poskytovaná sleva musí dávat logiku i z pohledu obchodníka.

Máte-li ohledně zboží či nákupu jakékoliv nejasnosti, nebojte se prodejce kontaktovat. Hloupá otázka je jen ta nevyřčená. V situaci, kdy dochází k porušování vašich práv nebo klamání zákazníka, neváhejte podat podnět k prošetření Českou obchodní inspekcí.

Podobná témata

Vánoce

petr-pohudka

Petr Pohůdka

Redaktor

Nadšenec do sportu, technologií, moderních domácích spotřebičů a dalších vychytávek, které lidem šetří čas. Ve volných chvílích vyráží na výlety do přírody, cestuje s fotoaparátem v ruce nebo se zdokonaluje v cizích jazycích.

Více článků od Petra

Přečtěte si také