Domácnost a zahrada
Nejlepší sušičky prádla pro rok 2024: Jaké modely stojí za pozornost?
Před několika lety spíše luxus, dnes standardní vybavení mnoha domácností. Výhody sušičky na prádlo objevuje…
Sněhové řetězy jsou naprostou povinností pro veškeré řidiče, kteří často jezdí na hory, kde nedochází k udržování silnic. Právě díky sněhových řetězů se můžete dostat i na ta nejhůře přístupná místa, která jsou pokrytá ledem či hlubokým sněhem. Pojďme se společně v tomto článku podívat, jak sněhové řetězy vybrat a následně jak je také nasadit.
Pokud se chystáte svým autem vyjet v zimě do hor, popřípadě na jakékoliv jiné místo, na kterém lze počítat s přítomností ledu či hlubokého sněhu, tak byste si s sebou rozhodně měli sněhové řetězy přibalit. Zhoršená ovladatelnost vozidla na ledu či sněhu je způsobená nižším třením, které vzniká mezi povrchem a gumou. Někdo by mohl argumentovat tím, že si pořídil pořádné zimní gumy, tudíž musí být schopný vyjet kamkoliv. To je ovšem omyl. Zimní gumy, ať jsou sebelepší, vám nezajistí sjízdnost každého terénu, a už vůbec vám nepomohou na ledě či v hlubokém sněhu.
V obyčejných zimních podmínkách jsou samozřejmě zimní gumy povinností a rozdíl oproti letním pneumatikám je obrovský, na ledu vám ale nepomůže žádná legální pneumatika. Existují sice speciální zimní gumy s hřeby, které ovladatelnost na ledu výrazně zlepšují, ty ale mohou využívat pouze složky integrovaného záchranného systému, popřípadě je můžete vidět u rallye vozidel. V klasickém provozu, pro obyčejná vozidla, však povolená nejsou. Přesně pro tyto případy jsou sněhové řetězy, které jednoduše řečeno fungují jako „větší vzorek pneumatiky“ a díky svým vlastnostem zvyšují tření, takže je zaručena lepší sjízdnost na ledě a v hlubokém sněhu.
Domácnost a zahrada
Před několika lety spíše luxus, dnes standardní vybavení mnoha domácností. Výhody sušičky na prádlo objevuje…
Domácnost a zahrada
Popularita různých zabezpečovacích prvků i díky čím dál větší dostupnosti a výběru roste. Pokud si…
Novinky
Chytrými funkcemi již dávno nedisponují jen telefony, tablety či počítače. Velké oblibě se v posledních…
Hned na úvod je nutné zmínit, že sněhové řetězy nefungují takovým způsobem, že je za pár sekund nasadíte, a poté s nimi kamkoliv vyjedete. Kdyby to takto bylo, nejspíše by řetězy v zimě používali všichni řidiči při každé jízdě. Nesmírně důležitý je hned první krok, tedy nasazení řetězů. Se správně nasazenými řetězy je pak nutné jezdit zvláště opatrně a hlavně pomalu, v případě těch kovových rychloupínacích přesněji maximálně 50 km/h. V místech, kde je nutné sněhové řetězy využít, musíte být i s nimi obzvláště opatrní. Rozhodně nemůžete přemýšlet tak, že pokud máte nasazené sněhové řetězy, tak si můžete dovolit cokoliv. Sněhové řetězy se umisťují na hnanou nápravu (přední či zadní), pokud máte pohon všech čtyř kol, například 4×4 či AWD, tak ideálně na všechna čtyři kola, popřípadě na nápravu, nad kterou se nachází motor.
Pokud jste četli náš článek o zimních pneumatikách, tak již nejspíše víte, že dle zákona musí být zimní gumy na vozidle obuty v rozmezí od 1. listopadu do 31. března, a to vždy, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva námrazy, sněhu či ledu. Co se sněhových řetězů týče, tak u nich existuje podobná povinnost, avšak řidiči je nemusí povinně vozit v autech. Povinnost nasazení sněhových řetězů vzniká pouze v úsecích, které jsou označený příkazovou značkou pro nasazení sněhových řetězů (viz níže). V těchto úsecích je povinnost stanovena od 1. listopadu do 31. března. Samozřejmě ale sněhové řetězy můžete využít kdykoliv a kdekoliv, pokud uznáte, že to situace vyžaduje.
Vždy v takových případech umístěte vaši bezpečnost na první příčku, neřešte rychlost či pohodlnost. Pokud sněhové řetězy v označených úsecích nevyužijete, tak vám hrozí pokuta, primárně ale ohrožujete svou bezpečnost, a stejně tak i bezpečnost ostatních účastníků provozu. Co se týče sněhových řetězů v zahraničí, třeba na Slovensku či ve Slovinsku, tak zde jsou v zimě povinnou výbavou. Naopak v Rakousku, Polsku či Německu, a také ve většině ostatních evropských zemích, je tomu prakticky stejně jako v Česku – musíte mít řetězy připravené, pokud budete projíždět úsekem, kde jsou vyžadovány.
Existuje několik typů sněhových řetězů a ke každému z nich si řekneme potřebné informace. Nejvíce se ale budeme věnovat kovovým rychloupínacím řetězům, jelikož jsou nejrozšířenější, a když se řekne termín sněhové řetězy, tak si prakticky všichni řidiči představí právě tyto. Kromě nich jsou pak k dispozici ještě textilní sněhové řetězy a tekuté řetězy. Do kategorie sněhových řetězů se dají zařadit také vyprošťovací pásy.
Pod pojmem rychloupínací sněhové řetězy se uvádí klasické (většinou) kovové řetězy, které jsou nejrozšířenější. Je ale nutné zmínit, že slovo rychloupínací je nutné brát s malou rezervou. Tyto kovové řetězy zvládne rychle nasadit pouze člověk, který to už někdy prováděl, a který má tedy určité zkušenosti. V případě, že si rychloupínací sněhové řetězy pořídíte, tak počítejte s tím, že vám první upnutí bude pár (desítek) minut trvat. Součástí balení těchto řetězů je samozřejmě návod, popřípadě existují různá videa a další postupy, kterých se můžete držet – jeden takový najdete v další části tohoto článku. Jakmile řetězy poprvé upnete, tak každé další nasazování bude jednodušší. Poté už je upnutí řetězů otázkou několika desítek vteřin. Rychloupínací sněhové řetězy mají skvělou účinnost a dlouhou životnost, při jízdě ale způsobují hluk a můžete mít problém s jejich obutím na vozidla s nízkým podvozkem.
Tento typ řetězů má oproti rychloupínacím několik nevýhod, ale zároveň také výhod. Jak už název napovídá, tak textilní řetězy využívají speciální textilii, která je omyvatelná. Fungují tak, že se mezi pneumatikou a povrchem vytvoří vodní film, což zaručí větší přilnavost. Na druhou stranu ale textilní sněhové řetězy nevydrží tolik, jako ty kovové rychloupínací. Výhodou je, že tyto řetězy po nasazení nezpůsobují hluk ani vibrace, kromě toho jsou skladné, lehké a jednoduše aplikovatelné. Jak nejspíše tušíte, tak nejsou tolik účinné, takže je využijete především v ne tak extrémních podmínkách. Navíc s nimi můžete jet rychleji a delší dobu bez kontrol.
Posledním typem sněhových řetězů jsou ty tekuté. Jsou nejméně účinné a využívají se tak především v lehce zhoršených podmínkách, popřípadě třeba do města, kdy ještě nedošlo k odhrnutí sněhové nadílky. Tekuté sněhové řetězy se aplikují pomocí spreje, s jehož pomocí speciální tekutinu nastříkáte na pneumatiky. Kromě nízké účinnosti je nevýhodou také nízká životnost „postřiku“, který přilnavost zvyšuje. Tekuté sněhové řetězy tedy fungují, rozhodně od nich ale nemůžete očekávat stejné vlastnosti jako od těch rychloupínacích či textilních – nejedná se o náhradu.
V nabídce sněhových řetězů najdete často také ještě vyprošťovací pásy, které jsou ve většině případech jednorázové. Pomoci vám mohou v krizové situaci, kdy zapadnete a nejste schopni vyjet, například ze sněhové závěje či bahna. Vyprošťovací pásy se uchytí za část kola, která není na zemi, využít každopádně můžete i více vyprošťovacích pásů na jedno kolo pro zvýšení účinnosti. Nejčastěji jsou zhotovené z plastu, styčná plocha pak může disponovat kovovými hřeby, které se po utažení vyprošťovacího pásu vysunou a zvyšují přilnavost. Nutno však dodat, že při výběru vyprošťovacích pásů byste měli vybrat bytelné, jelikož v opačném případě existuje velká pravděpodobnost prasknutí. Následně pak pás může vystřelit do podběhu či karoserie, popřípadě v tom nejhorším případě do auta za vámi. Výhodou je tedy jednoduché nasazení, a to především tehdy, pokud zapadnete.
Při výběru sněhových řetězů existuje několik parametrů, které je nutné zvážit. Tyto vlastnosti vztahují hlavně na rychloupínací řetězy, popřípadě na ty textilní.
Rychloupínací řetězy a textilní řetězy je nutné vybrat podle toho, jak velké máte na vozidle kola a pneumatiky. Existuje několik rozměrů těchto řetězů s tím, že u každého rozměru najdete vypsaný seznam velikostí kol a pneumatik, se kterými je můžete využít. Před pořízením rychloupínacích řetězů si tedy rozhodně zkontrolujte, zda na vaše kola můžete řetězy umístit, abyste je nemuseli vracet. Bohužel nemůžeme určit, jakou velikost řetězů byste měli zvolit například na nejpopulárnější rozměry kol a pneumatik, jelikož každý výrobce využívá jiné značení velikosti.
Rozměr pneumatiky najdete přímo na její bočnici. Před koupí se tedy stačí zajít podívat na vaše vozidlo a zjistit, jak velké pneumatiky máte. Hledejte označení v podobě R17 225/50, kdy R17 značí průměr pneumatiky, 225 je šířka pneumatiky a 50 její výška (udává se v procentech v poměru k šířce pneumatiky).
Při koupi rychloupínacích řetězů se můžete setkat ještě s parametry, které určují materiál, společně se stopou. Co se materiálu týče, klasické kovové řetězy jsou vyrobeny z ocele, která je dostatečné odolná a pevná. Dále jsou však k dispozici také řetězy z manganové ocele, které jsou oproti těm z klasické ocele ještě pevnější, lehčí, tvrdší a účinnější, navíc k tomu mají ještě delší životnost. Jedná se o nejlepší řetězy, které si můžete zakoupit, je ale nutné počítat s vyšší cenou a zvýšenou hlučností. V nabídce se ještě můžete setkat s plastovými řetězy, které jsou lehké, levné a jednoduché na upnutí, na druhou stranu ale samozřejmě postrádají odolnost a mají kratší životnost. U textilních řetězů žádné rozdílné materiály nenajdete – vždy se jedná o speciální textil.
Rychloupínací sněhové řetězy pak ještě mohou mít křížový, anebo rovný tvar stopy. Křížový tvar poznáte podle toho, že řetěz na gumě tvoří jakési „oka“, která mají tvar písmene H, popřípadě X. Tyto řetězy jsou nejrozšířenější a nabízí nejlepší jízdní vlastnosti v těch nejhorších podmínkách. Sněhové řetězy s rovným typem stopy se již prakticky nevyužívají, což značí i jejich slabá nabídka. Setkáte se s nimi nejspíše pouze v případě, že je někdo má několik let schované v garáži. Při koupi rychloupínacích sněhových řetězů tak určitě vždy hledejte ty s křížovou stopou, jelikož nemá smysl kupovat „slabší“ řetězy s rovným typem stopy.
Sněhové řetězy se dále rozdělují podle toho, zdali jsou určené pro klasická osobní vozidla, anebo pro těžší a nákladní vozidla. Konkrétně řetězy najdete ve dvou kategoriích, a to do 2 000 kilogramů, a následně do 7 500 kilogramů. V tomto případě nemusíte nic moc řešit, jelikož prakticky všechny obchody nabízí rozdělení řetězů určených pro různé druhy aut. Pokud byste chtěli mít stoprocentní jistotu správného výběru, informaci o váze vašeho vozidla najdete v malém i velkém technickém průkazu.
Posledním parametrem, který by vás měl zajímat, je konstrukční výška, která jednoduše řečeno určuje, jak moc jsou řetězy silné. U obyčejných aut konstrukční výšku nemusíte nijak zásadně řešit, jelikož je mezi gumou a podběhem dostatek místa, takže nehrozí například poničení nadkolí. Pokud ale máte sportovní vozidlo, popřípadě jiné vozidlo se sníženým podvozkem, a máte mezi pneumatikou a podběhem málo místa, tak kromě složité instalace riskujete také poškození okolí či další problémy. U sportovních a snížených vozů je tak většinou nutné využít textilní sněhové řetězy, které mají konstrukční výšku oproti kovovým řetězům prakticky nulovou. Je nutné zároveň brát v potaz i to, že auto, potažmo tlumiče, při jízdě pracují. Karoserie vozidla se tak při jízdě může k pneumatice přiblížit více, než když auto stojí na rovném povrchu. Při zhoupnutí by tak mohlo dojít k zachycení řetězů, což může zničit podběh. Takové problémy se však opravdu týkají především sportovních a snížených vozů.
Výše jsme zmínili, že jsme si pro vás nachystali návod, který vám s nasazením klasických sněhových řetězů může pomoci. Co se nasazování řetězů týče, tak počítejte s tím, že pokud jste to nikdy nedělali, tak vám prvních pár pokusů bude rozhodně několik minut trvat. Zpočátku se celkový proces bude zdát vskutku složitý, jakmile ale řetězy párkrát nasadíte a sundáte, zjistíte ideální postup a čas instalace se bude snižovat. Máte-li v plánu vyrazit někam do hor, kde je užití sněhových řetězů požadováno, tak si rozhodně předem zkuste řetězy párkrát nasadit v klidu doma. Je totiž lepší být připraven, než překvapen.
Pomocí výše uvedeného postupu, společně s galerií, můžete upevnit rychloupínací sněhový řetěz na kolo. Jak bylo zmíněno, tak řetězy se upínají na hnanou nápravu. Stejný postup pak proveďte i u druhého kola, popřípadě u všech ostatních kol, pokud má vaše vozidlo systém pohonu všech kol. Berte na vědomí, že sněhové řetězy jsou různé, tudíž se postup může u rozdílných značek méně či více lišit. V základu je ale postup vždy naprosto stejný. U rychloupínacích řetězů, které se v současné době využívají, je výhodou, že s autem nemusíte vůbec popojíždět.
V případě, že byste si chtěli práci se sněhovými řetězy co nejvíce zpříjemnit, tak existuje několik tipů, na které byste neměli zapomenout. Primárně při nasazování řetězů uděláte nejlépe, pokud si nasadíte rukavice. Pokud byste pracovali bez nich, tak vám po chvilce začne být zima, navíc k tomu riskujete nějaká drobná poranění, která mohou řetězy způsobit. Zároveň byste při nasazování řetězů neměli klečet na holé zemi. Chvíli to vydržíte, ale po chvilce vám začne být i v tomto případě zima, navíc k tomu si oblečení promočíte. Vždy můžete z auta vytáhnout kobereček, který si pod kolena můžete umístit. Po správném nasazení řetězů se ještě doporučuje vypnout systém proti prokluzu kol (ASR, ESP a podobně), jelikož při využívání řetězů je nutné, aby se kola neblokovala a řetězy tak mohly fungovat. Jakmile kovové řetězy sundáte a delší dobu je nebudete využívat, tak byste je měli opláchnout v teplé vodě. Někteří řidiči řetězy namáčí do oleje, není to ale potřeba. Textilní řetězy stačí omýt vodou a nechat usušit.
Redaktor
Primárně redaktor, sekundárně milovník informačních technologií. Zajímám se o webdesign a grafiku, život si nedovedu představit bez produktů od Applu a velmi blízko mám ke sportovním vozům. Rád se všeobecně věnuji novinkám v IT a poskytuji odborné poradenství.
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada
Domácnost a zahrada