Krosová a trekingová kola
Hodí se pro jízdu na silnici, zpevněné cestě i v mírném terénu. Oba typy kol nabízí kompromis mezi silničními a horskými koly, ale navzájem se od sebe liší. Některé modely jsou v základu doplněné stojánkem nebo nosičem. Jakékoliv příslušenství je možné dokoupit i samostatně.
Typ kola
- Krosové kolo – Nebývá vybavené doplňky a je lehčí. Na krosovém kole je posed položenější, aby bylo docíleno vyšší efektivity šlapání. Není pohodlné tak, jako trekingové kolo a hodí se spíše na kratší vyjížďky a sportovní jízdu.
- Trekingové kolo – Jeho geometrie umožňuje vzpřímenější posed, který je pohodlnější, a proto se kolo hodí i pro delší nebo několikadenní výlety. Trekingové kolo bývá doplněno blatníky, světlem nebo stojánkem.
Určení podle pohlaví
- Dámská – Geometrie rámu se přizpůsobuje ženské anatomii. Má zkrácenou délku a horní trubka má větší sklon. Odlišná bývají i sedla, která jsou širší.
- Pánská – Mají širší řídítka, užší a delší sedlo, horní rámová trubka je s menším sklonem a také je delší.
- Unisex – Modely jsou vhodné pro ženy i pro muže.
Typ brzd
- Kotoučové – Jsou výkonnější než ráfkové brzdy. Na jejich účinnost nemají vliv povětrnostní podmínky. Mají vyšší cenu, hmotnost a jsou náročnější na seřizování. Jsou bezpečnější než ráfkové, a proto jsou v současné době populárnější.
- Ráfkové – Fungují na principu tření špalku o plochu ráfku. Jsou levnější, snadno se udržují, ale nejsou tak spolehlivé a bezpečné jako kotoučové.
Materiál rámu
- Dural – Kola s rámy z duralu jsou levnější, ale těžší než karbonová. Dural není tak křehký, dobře odolává rzi, ale příliš netlumí vibrace.
- Karbon – Rámy z karbonu jsou vysoce kvalitní, lehké a dobře tlumí vibrace při jízdě. Nevýhodou je jejich vysoká cena.
- Ocel – Největšími výhodami ocelových rámů jsou odolnost a nízká cena. Ocel ale snadno koroduje a je také poměrně těžká.
Odpružení kola
- Odpružená vidlice – Zajistí pohodlí při jízdě v terénu. Mírní nárazy a dopady a tlumí jejich přenášení do řídítek a rukou.
- Neodpružené kolo – Hodí se pro jízdu na asfaltových a pevných cestách.